2012-01-05

Den obligatoriska nyårskrönikan för 2011 - 3

Hopps jag kommer ihåg allt jag ska skriva den här gången. Det skulle vara lite genant (men samtidigt helt i bloggens stil) med nyårskrönika #100 i september.

= = =

Få kan ha missat att det var under 2011 som ölintresset växte i Sverige. Explosionsartat.

Bara några år tillbaka så var situationen vid en ”stor butik” ett normalt nyhetssläpp att några stressat sprang mot vinerna, de flesta mot whiskeyhyllan och så några enstaka letade reda på ölnyheter.

Så har det inte varit i år. Visst, spännande whisk(e)y säljer fortfarande slut fort, men nu är det stor trängsel vid hyllorna för ale och porter/stout. Flera andra ölbloggar har rapporterat om irriterad stämning och knuffar i vinkällarbutikerna när något riktigt rart varit till salu.

Jag har pratat med flera lite äldre systembolagssäljare som berättat att de inte upplevt något liknande sedan vin-haussen i slutet av åttiotalet. På den nivån är vi nu. Och Systembolaget har inte riktigt klarat av att hantera det här alla gånger (Ingrid-kaoset…). Som ett monopolföretag får man nog ha en lite annan inställning och andra lösningar än andra butiker. Att begränsa beställningarna första dagen till 1 flaska av varje vara per kund var en bra sak. Att ransonera inköpen även i butik för vissa varor är en idé jag tycker borde provas mer.

Öl har ju fått allt mer och - med vissa få undantag - mer och bättre uppmärksamhet i ”vanlig media”. Och det är bra.

Det har också under året varit trendigt bland en hel del ungdomar att dricka ”craft beer”, något som även märkts på De Klomp. Att det skulle sitta studenter och dricka quad och DIPA på vardagskvällarna var inget som någon kunnat förutse när krogen öppnade.

Vi får väl se om den trenden håller i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar