2011-06-07

Systembolagets säsongsortiment skördeöl + exklusiva nyheter 1 augusti 2011

Linköping skyline augusti 2004.

Snart är sommaren över. Och då kommer det ny öl på Systembolaget! Till att börja med två säsongsöl, ”skördeöl” som lanseras i kvotgrupp T2:

Namn, alkoholhalt, storlek, beställt antal, pris
  • S:t Eriks Skördeöl, 5,3 %, 330 ml, 24.000, 17:90
  • Sigtuna Harvest Ale, 4,9 %, 500 ml, 20.000, 24:90
Samma datum lanseras exklusiva nyheter i tjugotalet stora butiker (kvotgrupp T5).

Namn, alkoholhalt, storlek, beställt antal, pris
Och som om det inte vore nog kommer det ännu exklusivare öl till vinkällarbutikerna (kvotgrupp T7)!

Namn, alkoholhalt, storlek, beställt antal, pris
Pust pust humle pust pust.

18 kommentarer:

  1. Hm, Southern Hemisphere släpptes i USA i april och Hoptimum kom precis före nyår (och jag tror inte det gjorts några fler batcher sen dess). Så pass gamla humlefokuserade öl tänkte i alla fall inte jag lägga pengar på.

    SvaraRadera
  2. Hahahahahaha. Wicked Wine är ju för f-n skvatt galna. 349:- för en flaska Hoptimum är ju ett påslag på runt 280:- per flaska. Jag hoppas verkligen inte att det finns folk i det här landet som är villiga att betala det för gammal humlejuice. Oavsett om det bara släpps några lådor. Jag hoppas någon bloggare kontaktar WW och ber dem förklara lite hur de tänker här. Otroligt!

    SvaraRadera
  3. Hårt läge; släppen tycks bli dyrare och dyrare för varje år, men smakar det så kostar det, antar jag!

    Man måste ändå vara glad över att det kommer bra öl till Bolaget! :D

    SvaraRadera
  4. Ser fram emot Sigtuna och Oppigårds bryggder.

    Baggen, hur räknar du ut påslaget? Vet du vad de har i inköpspris och fraktkostnad?

    SvaraRadera
  5. Stefan Andersson8 juni 2011 kl. 03:14

    350 spänn för gammal Hoptimum? Vad i helvete? Har lust att bojkotta allting Wicked Wine tar in av principskäl, finns det ingen gräns för hur giriga man kan bli?

    Drakens DIPA för 23 spänn är ett riktigt fynd däremot

    SvaraRadera
  6. Grymt släpp!

    Köpte hoptimum för 8 dollar i San Fransisco, läskigt lättdrucken men ändå oerhört smakrik, helt klart bland dom bästa iiporna jag har druckit. Men 349kr är den ju inte värd.

    SvaraRadera
  7. @Adam: Wicked Wine betalar säkert mindre än konsumenter i inköps pris och frakten måste anses vara nominell i det här fallet då de garanterat skickar dem med samma last som andra öl de importerat från SN. Visst, vi tillsätter lite moms och tull mm. Även med detta med i ekvationen är 349:- inget annat än ett skämt. De tar mer betalt för att det kan och för att hajpa produkten. Personligen lägger jag nog pengarna på en 10 flaskens Drakens DIPA istället. Folk som köper Hoptimum för 349:- är antingen lurade eller har på tok för mycket pengar liggandes. Dessutom har jag druckit hoptimum både på fat och flaska och den är förvisso väldigt god när den är purfärsk men jag skulle aldrig ge mer än 99:- för en flaska i sverige.

    SvaraRadera
  8. @Baggen: Av 349 kr får Wicked Wine 225 från bolaget, 125 kr går till moms, alkoholskatt och Systembolagets påslag.

    Om vi sen räknar med att de kanske betalar 40 kr per flaska och nån struntsumma i tull så är vi nere på 185 kr / flaska. Utöver det så blir administrationskostnad och lagerkostnad för en så liten artikel grymt hög per flaska då jag misstänker att de som levererar logistik åt Wicked Wine har en fast startkostnad för artiklar de ska hantera samt en kostnad per kolli som hanteras vilket slår hårt. Självklart tjänar de bra med pengar men kanske inte så mycket som man tror om man bara jämför priser i USA kontra Sverige.

    SvaraRadera
  9. Glömde ta upp lönekostnaden för killen som ska sköta offereringen till bolaget och allt kring det. Som kostar, även om det bara tar tre arbetsdagar för en normalavlönad, ungefär 6000 spänn. Så där försvann halva förtjänsten på denna lanseringen.

    Min poäng är att denna typen av lanseringar är nog inget som Wicked Wine gör för att tjäna pengar på , för då finns det garanterat saker att lägga ner arbete på som ger betydligt bättre ROI.

    SvaraRadera
  10. @Adam: Jag lägger själv ner massiva mängder pengar på att trejda mm så jag är ingen främling för att spendera stora pengar på öl. Tvärtom. Det jag ifrågasätter här är 349:- för en dipa som inte kommer att smaka "som den ska" när den väl börjar säljas här. Det känns som folk blir lite blåsta. Hoptimum hade lite söta tendenser även när den var purfärsk på fat i staterna och om det nu är från samma batch så lär det vara en sötsliskig sörja med fadda humletoner. (Barleywine?). Fast då kan man ju lika gärna köpa Bigfoot som släpps samma månad :-)Om det inte är en ny, färsk, batch som släpps här (vilket inte har släppts i staterna till dags dato) så skulle jag nog rekommendera folk att dricka en färsk, lokal, dipa ist. Drakens! Hepp!

    SvaraRadera
  11. Jag håller helt med dig om att det för en ölnjutare är idiotiskt att spendera 349 kr på något som ska drickas så färskt som möjligt men jag håller inte med om att Wicked Wine skulle vara skvatt galna som du uttryckte dig i första inlägg. Jag kommer inte lägga 349 kr på Hoptimum, jag lär precis som du hellre köpa 10 st Drakens DIPA men jag förstår varför Hoptimum kostar 349 kr utifrån ett företags synsätt. :)

    SvaraRadera
  12. @Adam: Det är lätt att man överdriver lite i stundens hetta :) Jag håller med dig iövrigt :) (och jag älskar att WW tillhandahåller oss med kvalitetsöl, speciellt de som är _aningen_ billigare :)).

    SvaraRadera
  13. Jag förstår inte varför Hoptimum blir så extra dyr, om WW även tar in andra produkter från det bryggeriet? Tre arbetsdagar att fixa det administrativa etc ? 6000 spänn? Hur klarar alla småhandlare att sälja exklusiv importerad öl under dessa premisser? Jag tänker på tex Kihoshk i köpenhamn. Är det så olika där
    Erik

    SvaraRadera
  14. De tre arbetsdagarna var för att sköta offereringen hos Systembolaget, jag vet inte hur mycket du vet om Systembolaget men deras process är inte så att man bara säger till så får man sälja en produkt.

    6000 kr kommer från lönekostnaden baserat på medianlönen i Sverige som är 24900 kr i månaden, det blir 155 kr i timmen. När man sedan slänger på sociala avgifter så blir det 233 i timmen, det gånger 24 arbetstimmar blir 5600 kr kostnad för företaget.

    Sedan sköter inte Kihoskh import, de är bara återförsäljare.

    Poängen är att det finns inga pengar i att göra en lansering på 60 flaskor på bolaget.

    SvaraRadera
  15. AdamB: Hur kan moms, alkoholskatt och Systembolagets påslag vara ca 125 kr som du skriver? Vi ser ju inte det påslaget på andra öl i samma % och storlek, som tex Avery DuganA, Stone Old Guardian eller Yeti Oak aged, bara för att nämna några..? Dessa öl är ju likvärdiga som Hoptimum, men kostar 99 kr för konsumenten. Inte 349. Jag förstår fortfarande inte.

    SvaraRadera
  16. @Dempa: Systembolagets påslag är relativt enkelt att räkna på då det alltid är samma baserat på produkt och förpackning.

    349 * 0,8 = 279,20 ex moms
    279,20 - 12,26 = 266,94 ex alk.skatt
    266,94 - 0,85 ( som är fasta påslaget för öl) = 266,09

    266,09 / 1,19 ( Rörliga påslaget är 19% ) = 223,60

    Och där är inköpspriset för Systembolaget, anledningen till att det blir så mycket påslag hos bolaget är att inköpspriset är så högt.

    Anledningen till att inköpspriset är så högt är troligtvis för att det är en extremt liten artikel totalt sett för Wicked Wine och en liten lansering. Enda sättet att hantera det är att acceptera en förlust per såld enhet och se det som en investering i varumärket men med endast 60 flaskor så är det inte speciellt effektiv marknadsföring.

    Stone Old Guardian som du tar som exempel kostar ~$6 i USA mot Hoptimum som kostar ~$12. Senaste lanseringen av Old Guardian som jag kunde hitta så var det över 2000 flaskor som kom, närmare bestämt 2160 vilket är 36 ggr fler än Hoptimum. Det innebär att administrationskostnaderna per flaska går att dela med 36, så istället för en hundring så hamnar vi på 3 kr flaskan. Principen är att om WW ska köpa in en öl som kostar $12 i staterna så måste de ta in bra mycket mer än 60 flaskor om vi vill se en prislapp på strax över hundringen.

    I grund och botten handlar inte prissättning om vad producenten/importören har för kostnader utan vad folk är villiga att betala för produkten eller vad den individuella produkten kan tillföra varumärket om man skulle sälja den med förlust.

    SvaraRadera
  17. Jag förstår fortfarande inte. Tar det verkligen tre arbetsdagar (för 5700 kr) att ordna dessa 60 flaskor i administrativt arbete?
    Är Hoptimus speciell på något vis, rent administrativt? När Utopia såldes på bolaget var väl inte påslaget så våldsamt?
    Erik

    SvaraRadera
  18. Så du tror inte att sköta kontakten med Systembolaget i offereringsprocessen, sköta kontakten med de efter man vunnit offerten, sköta kontakten med VSD för att säkerställa att logistiken fungerar och alla småsaker kan ta totalt tre dagar att hantera?

    Utopia var väl 200-300 kr dyrare per flaska än i Staterna? Där är också förhållandena lite annorlunda eftersom det är Galatea och de äger sin egen logistikapparat.

    SvaraRadera