2010-04-21

Notiser XXIX

Norska Nøgne Ø och skotska Brewdog ska samarbeta på något sätt. Gissningsvis blir resultatet en öl i en just nu otänkbar stil.

= = =

Real Ale är en mycket klurig dryck att hantera. Inte nog med att det är en färskvara, casken måste ligga still ett par dagar för att lugna ner sig och klarna. Detta leder till att det inte går att servera ölen på fartyg, i tåg eller där man inte har två dagar på sig att vänta.

Marston's tror sig ha hittat en väg runt detta: Jästen tas bort efter den första jäsningen, blandas med alginat och läggs sedan tillbaka i casken. Den nu hopklumpade jästen faller nu snabbare till botten och ölen blir serverinsbar nästan direkt.

New Scientist skriver lite om det här.

CAMRA tvekar (som väntat) om det här ska få kallas Real Ale.

= = =

Svenska Hembryggareföreningen arrangerar i år Hembryggar-SM i Göteborg den 24 april. Det brukar vara en del riktigt riktigt bra öl som deltar där. Läs mer på pressreleasen och Amylases hemsida.

= = =

Svenska Ölfrämjandets tidning Maltesen nummer 1-2010 dunsade häromdagen ner i medlemmarnas brevlådor. Ett imponerande nummer, 54 sidor tjockt med tema Göteborg. Detta med anledning av SÖs nyss utkomna Pubguide för Götet, som också var bifogad. Förutom en massiv kunskapsmassa om Göteborgs ölvärld igår och idag finns reportage om Ahlafors Bryggeri, debatt om falska pumphandtag, en koll på vår systerorganisation i Belgien, Zythos och mycket mer. Jag är riktigt imponerad över det jobb som tidningens redaktion (Lars Bergvall, Cecilia Hansson, Mats Waldenström och Christer Leivo) lägger ner, speciellt i tider som dessa när föreningstidningar blir allt mer sällsynta. Tack!

Medlemmar kan läsa/ladda hem PDF-versioner av Maltesen på webben från nummer 4-2006: Länk.

= = =

I Systembolagets statistik för första kvartalet 2010 kan man se att försäljningen av starköl gått upp med 7% jämfört med förra årets första kvartal.

När de tittar in i sin kristallkula ser de sommarens trender:
Svenskarnas ökade intresse för roséviner de senaste åren kommer att bestå även om ökningen i år inte kommer bli lika stor som tidigare. Likaså ökar våra kunders intresse för öl från mikrobryggerier.
Hårt jobb ger resultat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar