2009-03-17

Ännu ett antiklimax

Var förbi Systembolagsbutiken i Tornby igår vid femtiden. Frågade efter en flaska vardera av Nøgne Ø Sahti och Oerbier. Fick svaret från tjejen vid terminalen "de är slut" vilket jag nöjde mig med. Sånt händer ju.

Nu tittar jag på bevakningsagenten hos Beerwell och ser att de inte alls är slut.

Ska jag orka åka förbi butiken igen?

9 kommentarer:

  1. De kanske var slut i depån bara ?
    Bara att begära en intern-leverans nästa måndag isf.

    SvaraRadera
  2. Hm. Låter knepigt. Hade tänkt avvakta till senare i veckan (eller idag åtminstone) med att beställa några flaskor. Brukar ju aldrig vara några större problem. Har beställt ett par dagar efter och det verkar ha funnits gott om flaskor kvar då. Å andra sidan beror det väl på hur mycket de köpt in. Om det nu är så att de är slut i depån orkar jag inte riktigt bry mig dock. Kanske får för mig att kolla om de kan göra en internleverans senare dock... fast som sagt, det är inte hela världen, det är inte världens intressantaste öl man missar isf.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det ofta blir krångel vid infodisken... ta bara en sådan enkel sak som att överhuvudtaget få tag på personal att prata med. I regel ser de en inte, utan man måste springa ikapp dem eller leta upp dem. Obligatoriska ringklockor på infodiskarna vore inte helt fel...

    En möjlighet är att tjejen inte var så haj på alla funktioner i systemet. Hon kanske bara kollade deras depåbutiker eller nått, har jag varit med om ("den finns inte i vår depå i örebro...")

    SvaraRadera
  4. DH: Jo så kan det vara, jag har nog inte sett henne förr. Hm hm hm, ja vi får se.

    SvaraRadera
  5. DH: Jo så kan det vara, jag har nog inte sett henne förr. Hm hm hm, ja vi får se.

    SvaraRadera
  6. På min butik står dataterminalen placerad så att kunden har full insyn i vad som händer där. Igår när jag gjorde min beställning så lyste det rött i alla poster; varorna var slut!
    Men tydligen så söks det först i leverantörens saldo och där var det ju förstås tomt eftersom det ju är små partier det rör sig om. Men då klickade Bolagstjejen på en meny och sökte i "varudepå" och se då försvann alla röda utropstecken!

    Det bör tilläggas att beställningssidan hade ett helt nytt utseende mot tidigare gånger jag beställt; "din" Bolagstjej kanske var ovan vid det nya datasystemet.

    Åk tillbaka och säg åt dom att göra om och göra rätt!

    SvaraRadera
  7. "Den är tyvärr slut hos leverantören sedan den 13:e" är standardsvaret jag brukar få när jag beställer, trots att varan släpps den 15:e och omöjligt kan vara slut innan den är släppt. Trots att jag påpekar att leverantören förmodligen har skickat alla flaskor till depån så har jag hittills inte lyckats få något klart besked om hur många flaskor det står att det ska finnas på centrallagret, trots att jag uttryckligen ber de kolla detta saldo. Lösningen på "problemet" är att be personalen beställa trots att det ska vara "slut hos leverantören". Hittills har jag fått allt jag har velat ha på det sättet.

    Det här är ett stort problem, att folk faktiskt missar varor om man inte är påstridig nog, för att personalen inte vet hur man gör beställningarna.

    SvaraRadera
  8. Igår inhandlade jag en stycken Crustacean på Bolaget i Nordstan, Göteborg. Den påklistrade etiketten hävdade dock att det var en Imp stout... -"Märkligt", tyckte mannen i kassan. "Då har jag slagit in fel varunummer hela dagen!" Så kan det också gå till när skillnad mellan saldo och verklighet skapas...

    SvaraRadera
  9. Klart det finns flaskor i depån. Ca 1000 inköpta av både Oerbier och Sahtin, ca 700 av varje var ute i vinkällarbutikerna vid säljstart. Någonstans måste ju 600 flaskor Oerbier och Sahti vara. :)

    SvaraRadera