2013-07-27

WBBC13: Paneldiskussion

Lördagens första pass på European Beer Bloggers Conference var en paneldiskussion. Titeln var ”Beer Blogging Around the Globe”.

Nej jag lyckades inte ta någon skarp bild.
De som skulle prata var
Reuben var också den som höll samman det hela.

Det startade med en genomgång av läget för ölbloggande i de olika länderna. Det blev på sätt och vis också en genomgång av läget för öl i de olika länderna.

Norge har en mycket strikt marknadsföringslagstiftning, vilket gör att fristående bloggar är det enda sättet för konsumenter att läsa om specifika ölsorter, eller ens se bilder på ölflaskor. Norge har både etablerade småbryggerier och flera nystartade är på gång. Det finns ett antal både etablerade och nya ölbloggar i landet.
Polen är något mindre moget, men här finns en spirande skara av såväl småbryggerier och pubbryggerier, USA är en stor inspirationskälla samtidigt som man försöker återupprätta de traditionella stilar som inte klarade 1900-talets politiska och ekonomiska omvälvningar. Det finns en handfull polska ölbloggar. Det finns stor potential: Genomsnittspolacken dricker över 100 liter öl om året. Samarbeten mellan hembryggare och kommersielle bryggerier är allt vanligare.

USA är tveklöst föregångslandet inom ölbloggande. Samtidigt är det ett väldigt ojämt land där vissa delar var de mest uppkopplade i världen, medan andra (speciellt i nordväst) knappt har modemuppkoppling tillgängligt. Samma ojämnhet märks i ölets utveckling: Det är skillnad på Colorado och Alabama…

Det märktes också att Elspeth var den i panelen försörjde sig på skrivande och föredrag, hon gick igenom bloggvärlden i ett kort presentation på storbildsskärmen. Bloggarna kan delas upp i obetalda (citizen bloggers, ungefär 1.200 stycken), sponsrade och industribloggar (flera hundra). Generellt har alla bryggerier minst en blogg, ofta flera och spökskrivare förekommer här och var.

Nya lagar har gjort det något svårare för de sponsrade bloggarna, eftersom man numera måste tydligt ange om man får betalt och av vem. Speciellt gäller detta om man skriver en positiv recension, vilket kan ses som dold reklam.

Irland är enligt Reuben ett av de västeuropeiska länder som ligger längst bak i den nya ölvågen: Antalet småbryggerier är litet, liksom antalet bloggar även om det växer. Det är också en liten värld där alla (bloggare, bryggare, distributörer, krögare) känner varandra. Vissa känner en oro för att detta leder till att brister och problem sopas under mattan.

Tomasz bjöd på öl!
Polske Tomasz var den som pratade mest. Han håller på att gå från att vara en ”civil” bloggare till att bli en kommersiell bryggare och bjöd på två av hans senaste öl, en AIPA vd namn Kugar och en välhumlad rököl som jag inte minns namnet på. Båda var hyfsade men rätt råa och opolerade. Röken i den senare kändes som att tugga på en skogsbrand.

Nu kom det frågor från publiken.

Varför bloggar de om öl? 

Gemensamt var en passion och en kärlek till öl och framför allt till den nya tidens småbryggerier.

För Christer handlade det delvis om att sprida kunskap om öl i ett land där bryggerierna själva inte får göra det.

Reuben var inne på samma linje men där norska bryggerier begränsas av lagar så är det ekonomin och tillgängligheten som är svår i Irland: Nästan alla krogar är uppbundna till de stora distributörerna och det är där som öl dricks.

Tomasz förklarade att kunskapen om öl är generellt låg i Polen, alla känner till de stora lagermärkena, med inte så mycket mer.

De bloggar alla på engelska. Varför?

För Reuben och Elspeth var valet inte så svårt. Både Christer och Tomasz berättade att de valt att skriva på engelska främst för att nå ut och missionera om de lokala bryggerierna för en internationell publik för att hjälpa ut dem på en större marknad. Som ett steg i detta hade Tomasz nyligen börjat med videorecensioner på sin blogg.

Hur ser framtiden ut? 

Alla fyra var väl överens om att de rena recensionerna kändes allt mindre intressanta. Framtiden låg mer i intervjuer, branschbevakning och mer genomarbetade artiklar om stilar, bryggerier och personligheter. Mer film är också en trolig väg framåt.

Hur ser myndigheterna på det ni gör?

Elspeth förklarade att myndigheter både på delstatsnivå och  på federal nivå allt mer tittar på bloggar som är något annat än vad de utger sig att vara och får betalt för att skriva ”redaktionell reklam”.

Reuben hade inte hört eller märkt att någon alls brydde sig. Samma gällde Tomasz.

Vad gäller Norge berättade Christer att det var väldigt osäkert hur en blogg om alkohol egentligen betraktades ur ett juridiskt perspektiv, men att ölbloggarna försökte att vara öppna, neutrala och måttfulla. Hittills har det gått bra.

Skarpare, men kornigt.

Disclaimer: Resa och boende under EBBC var ett stipendium från SABMiller/Pilsner Urquell. Konferensen var möjlig tack vare ett stort antal sponsorer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar