2013-07-20

European Beer Blogges Conference 2013: Fredag innan konferensen

Obligatorisk turistbild: The Royal Mile.
Under förra helgen reste jag och flera andra ölbloggare till European Beer Blogges Conference 2013. Delar av arrangemangen handlade om att blogga bättre, så jag har funderat en del på hur jag ska skriva om allt det som hände under de tre intensiva dygnen.

Jag har kommit fram till att jag skriver en sån där vanlig långrandig reseberättelse, en för varje dag. Och så blir det ett inlägg för varje arrangemang under konferensen. Jo, det får bli så.

Det mest konkreta vi fick lära oss om bloggande under dagarna var den omvända pyramiden: Folk läser mest de första raderna i ett inlägg och sedan droppar de av. Nästan ingen läser slutet. Dessutom är det de första raderna som syns hos söksiterna. Det är här man ska sälja in sin grej.

Så nu har jag redan misslyckats med detta, och det är bara att gå vidare i samma stil.

Ända sedan en incident 2006 när jag försov mig och i panik fick rusa genom stan och flygterminalen har jag så gott det går undvikit flyget Linköping - Amsterdam som går 6:20.

Men det berättade jag aldrig för arrangören, så nu hade jag en mycket dålig natts sömn bakom mig när jag cyklade genom en tom stad till flygplatsen. Något gott ska man ha av att elva i en medelstor stad och just det där en en av sakerna.

Åter hade jag gjort en feluppskattning av tiden, så jag var inte alls i så god tid som jag trott när jag checkade in. Jag var varken sist eller först, men marginalerna var borta. Trots att allt egentligen gått väl så drabbades jag nu av en alltför välbekant magknip. Ja, stress-ångest-problemen som jag brottats med under ett par år var tillbaka.

Ni ser. Nu har jag redan gjort av med ett blogginläggs textmassa och jag har inte ens gått ombord på planet till Amsterdam. Nå, det här har viss betydelse för de kommande dygnens utveckling.

Mer folk än väntat på planet. Satsningen på KLM-linjen från Linköping har varit lyckad och har fått gå från Fokker 50 till Fokker 70 och en extra daglig avgång har sats in under senare år.

Så nu satt jag och åt på standard-frukost-mackan med kokt ägg och drack te av tveksam sort. Ingen dramatik, vi slapp till och med att åka buss till terminalen på Shiphol.

Det hade av någon anledning inte gått att checka in anslutningsflyget i Linköping, men i Amsterdam gick det bra. Jag satte mig och tog det så lugnt det gick vid gaten och väntade in de andra skandinaverna. Så snart kom Christer från Beer Norway, pekade på min Närke Kulturbryggeri-väska och undrade vem jag var. Vi småpratade under det att jag med allt mer oro undrade var de andra var.

De kom. Johan (Portersteken), Joakim (Good Morning Beer Lovers) och Matt (The Pilgrim & The Progress). Skandinaverna var samlade, men de var mer stressade än mig.

I korthet hade ett tidigare flyg Amsterdam - Edinburgh ställts in och det plan vi bokats på överbokats. Till slut löste det sig så att Johan och Matt fick flyga med ett plan som gick två timmar senare.

Här skulle det verkligen bara på plats med en bild för att lätta upp textmassan. Fast jag tog inga bilder på flygplatsen. Ni får se en från i påskas i stället.

Så… Vi satt nu på planet på väg till Skottland. Vi taxade och taxade och taxade. Jag funderade på om man behövde visa passet när vi passerade gränsen till Belgien. Smörgås med ost serverades, liksom hyfsat te.

Förbeställd taxi till The Grassmarket Hotel. Bra hotell i min smak, fast andra kanske tycker att enkelrummen var väl små. Tjejen i receptionen var västgötska, och visade på lobbyns reklam- och bakgrundsmusik-dator vägen till konferenslokalen. Det var inte så långt bort. Ghillie Dhu hette det, och var en kombinerad restaurang, pub, nattklubb och evenemangslokal.

Vi kom in på baksidan och direkt in i pub/restaurangen. Det var tid kvar till att första aktiviteten, registrering och häng med bryggare, skulle starta och vi kände törst och hunger. Och insåg så skönt det var med luftkonditionerad lokal, det var tydligen den varmaste dagen på många år i Edinburgh just då.

Öl beställdes in. De hade två husöl på cask, en IPA som var i dåligt skick och en vanlig jäkla bitter på 4,2 %, Inveralmond Ghille Ale. Halvpinten försvann fort och mat beställdes in liksom en pint till. Givetvis serverad i sejdel.

Halv och hel.
 Jag var väl inte så jättehungrig, så jag beställde in en bit paj med kött och ale-stuvning och potatismos. Tänkte något i fransk pajstil. ”Side order with the pie?” undrade servitrisen och jag gav väl ett tvekande svar.

In kom det här:

En rejäl portion jättegod mustig köttgryta under ett lager smördeg. Ärtor, mos och till det en en hel portion pommes med majo. Ufff, som det brukar heta. Jag lyckades vid betalningen förklara att jag missuppfattat och slapp betala för side ordern, som jag aldrig rörde.

Nu var vi mätta, belåtna och svalare, och gick trappan till konferensen. Det ramlade in folk som tog sin konferensbricka och kollade runt i den rätt häftiga lokalen. Att stället en gång varit kyrka var nu uppenbart.

Vi blev ombedda att sätta oss, för nu vad det dags för en praktisk genomgång för arrangörerna innan inledningstalaren Garrett Oliver skulle hålla sitt anförande. Jag skrev lite om det här.

Men nu får det bli ett nytt inlägg innan jag går vidare.

Disclaimer: Resa och boende under EBBC var ett stipendium från SABMiller/Pilsner Urquell. Konferensen var möjlig tack vare ett stort antal sponsorer