2013-07-30

EBBC13: BrewDog och sociala medier


Skotska BrewDog är det bryggeri, i alla fall i Europa, som mest självklart använt sig av sociala medier för att marknadsföra sig. Den som ansvarar för detta sedan ett halvår tillbaka är Sarah Warman, eller BrewDogSarah som hon heter på Twitter. På European Beer Bloggers Conference skulle hon berätta om hur de jobbade och komma med lite konkreta tips.

Vi fick se en matris av ikoner (den på bilden) där hon förklarade att detta var just nu de 9 viktigaste sociala mediesiterna. För att ha koll bör man finnas på alla och vara så aktiv att man snabbt kan bemöta det som sägs om företaget och produkterna. Eller inte, den fin gräns att balansera på. De har var och en sina egna skrivna och oskrivna regler, och olika målgrupper. Vissa mer lätthanterliga, andra svårare. Målgrupper kan flytta på sig och fokus ändras över en natt.

Så de råd som gavs gäller just nu, sommaren 2013 med ett brittiskt perspektiv.

Lite exempel togs upp:

Har du en publik fysisk plats (restaurang, bar, bryggeri som tar emot besökare)? Då bör du finnas på Foursquare. Rese-recensionssiter som Trip Advisor kan också vara livsavgörande.

Vill du ha kontakt med nätverkande kvinnor, gärna med akademisk bakgrund? Bästa stället då är Pinterest.

Evenemang på gång? Ska du säga något med lång livslängd? Facebook.

Partysugna ungdomar (i olika åldrar)? Instagram.

Early adopters och/eller medelålders akademiker i Nord- och Sydamerika? Google+.

Har du något som du vill nå ut med direkt, eller få snabb respons på, men som kanske inte behöver ha någon livslängd? Twitter.

Blogg och hemsida? Ett arkiv där de verkligt intresserade kan söka upp information i efterhand.

Vi fick ett väldigt konkret råd: Blanda aldrig ihop medierna! Retweeta aldrig till Facebook, lägg aldrig upp en Instagram-bild på Pinterest, länka aldrig ett Facebook-arrangemang på Twitter.

Nu fick vi se film, där Sarah sedan berättade om den första kampanjen hon varit med och orkestrerat. BrewDog tyckte inte att deras ljusa lager fungerade speciellt bra. De flesta andra bryggerier hade lagt ner, skapat en pilsner i stället med nytt namn och skickat ut lite informationsmaterial till de berörda. Men…

Kampanjen startade 1 april på Twitter och Instagram, och senare Facebook där BrewDog-grundarna förklarar sig tröttnat på Craft Beer och i stället ska sälja en ljus lager, Fake Lager. Något senare visas bilder upp där resten av personalen protesterar mot detta.

Bild: BrewDog

Det hela till synes lite klumpigt genomfört. ”Hö hö hö skoj aprilskämt, kul namn, typiskt BrewDog!” tyckte många – inklusive mig.

Så blev det 2 april och en  film lades upp på YouTube och länkades till från de andra plattformarna. De skulle verkligen lansera Fake Lager.

Ölen var alltså inget aprilskämt, vilket diskuterades i flera dagar på Twitter.

Helgen en vecka senare. BrewDog proklamerar ”National Crap Beer Amnesty”, de som lämnar in en annan lager till en av deras barer fick ett glas Fake Lager i utbyte.

Vilket även det skapade retweets och diskussioner på olika forum och media. I verkligheten byttes cirka 60 öl ut, ett mycket lågt pris för all uppmärksamhet detta skapats. Speciellt som fortfarande bara testbatchar av ölet producerats.

Så blev det tyst ett tag. Men, under förra veckan så dök det upp en film som visade vad som hänt med de öl som lämnats in under amnestin:



Under kommande veckor kommer pilsnern också att lanseras i barer och butiker, och i och med det har den här halvårslånga introduktionsdelen av kampanjen nått sitt slut.

Att göra en så lång och komplex kampanj är ingen lätt sak, speciellt inte när man måste väga in att BrewDog-varumärket står för en spontan, ärlig och lätt anarkistisk känsla. Men det betyder också att det går på några sekunder att vända en kampanj som inte visar sig fungera.

Det är ett imponerande genomfört jobb.

Disclaimer: Resa och boende under EBBC var ett stipendium från SABMiller/Pilsner Urquell. Konferensen var möjlig tack vare ett stort antal sponsorer.

1 kommentar:

  1. http://www.brewdog.com/media/efp/EFPIII.pdf?v=2

    SvaraRadera