2013-07-28

EBBC13: Att skriva om drycker


Föredrag nummer två under lördagens session under European Beer Bloggers Conference hade jag sett fram mot: Titeln var ”Drinks Writing: When Every Word Counts” och föreläsaren Susanna Forbes, som skrivit om drycker i diverse media under många år. Under senare år har arbetet till största del handlat om DrinkBritain, en bransch-site om alla som tillverkar drycker i Storbritannien.

Just det här med skrivar-teknik är något som jag känner som ett stort hål i min kompetens, så jag hoppades på många konkreta råd.

Nu blev det tyvärr inte så. Det mest användbara hon berättade om var den omvända pyramiden: De första raderna i en artikel/bloggpost/etc är viktigast och det är där man ska lägga ner sin kraft. De sista styckena är det nästan ingen som läser (aktivt). Det senare känner jag faktiskt igen mig i, om det är en text som inte lyckas engagera mig så skummar jag mest igenom slutet efter något slags slutsats eller sammanfattning.

Annas så var det en hel del prat om hur hon just nu var engagerad i att marknadsföra de brittiska vingårdarna. Och tog upp att människoöden engagerar mer än siffror och tekniska fakta.

Tja, sen minns jag inte mer från det passet. Mer än att en del handlade om att öka läsarkretsen och nå ut till fler på olika sätt och därmed öka reklamintäkter eller uppdragsgivarens nöjdhet.

Senare tillägg: Visst ja, vi fick ett mycket konkret råd: Om du har en blogg, skaffa ett konto på Google+ och registrera dig där som författare till bloggen. Lägg till en ansiktsbild på dig som profilbild på Google+.  Då kommer din bild att visas på sökresultaten på Google, och även om du är först 6-10:e träffen i listan kommer folk att följa din länk oftare än inte.

Disclaimer: Resa och boende under EBBC var ett stipendium från SABMiller/Pilsner Urquell. Konferensen var möjlig tack vare ett stort antal sponsorer.

1 kommentar:

  1. Jag skulle tro att ett av skälen till att så många mikrobryggerier/flygande bryggare lyckas marknadsföra sig själva, för de är ofta duktiga på att berätta en histora. Att människoöden berör mer än siffror och lösa fakta kanske ses som en självklarhet, men det är först när man står med glaset i handen som man inser att det fanns ett bra skäl till att man valde ölen. ;)

    Visst finns det undantag, men jag tror att det är det som gör ölscenen så intressant nu, alla dessa människor som finns bakom produkten!

    SvaraRadera