2010-03-23

Rapport från helgen: Årsmöte med Ölfrämjandet

I lördags höll Svenska Ölfrämjandet årsmöte på Akkurat i Stockholm.

För att undvika eventuella missförstånd så börjar jag med att påpeka att det här är en högst personlig reflektion över mötet och inte på något sätt en officiell eller ens säkert korrekt version av vad som hänt.

Nå.

Det var en kö av ölintresserade som mötte mig på Horngatan sådär tjugo i ett. I stället för att frysa så handlade jag lite finfint te hos Stockholm Tea Centre ett par kvarter bort.

Väl inne på krogen fick vi ett par kuponger som gällde för en fatöl "Utom Cantillonkranen!". Sådär kvart över ett körde mötet igång med några glada ord från ordföranden Rick Gordon. Mötespresidium valdes, vi räknades in till 41 närvarande medlemmar och formalia gicks igenom som hos vilken annan förening som helst. Jag lyckades åter bli justerare.

Föreningen hade lite oväntat gått med vinst under 2009, vilket väl är bra. Vi hade också fått några fler medlemmar och ligger strax under 1.500. Vilket väl är bra.

Styrelsen omvaldes i stort sett, enda tillskottet var ledamoten Joakim Gustafsson, mannen bakom den utmärkta ölbloggen Good Morning Beer Lovers. Han skulle visst representera "den nya generationen öldrickare" vilket han säkert kommer att göra med den äran.

Deltagarna började nu bli lite rastlösa och en ölpaus anbefalldes. Efter denna kom krögaren Stene in, rullande på en vagn med ett minifat öl som han bjöd på. Det var inte vilken öl som helst utan som sig bör på ett SÖ-årsmöte något riktigt rart: En rök-doppelbock från Beck som gick under namnet Affumicator! Recension här inom kort.

Så kom vi till de traditionellt rörigare bitarna. Först ett förslag på stadgeändring där det uppstod en del knepigheter om hur den skulle gås igenom. Efter en del högläsning så gick den igenom första läsningen med mindre ändringar.

I korthet går ändringarna ut på vissa ändringar av ord för att få konsistenta stadgar, man förbereder stadgarna för möjligheten till elektronisk "poströstning" och ett stopp mot att föreslå kandidater till förtroendeuppdrag på årsmötet.

Så formaliserades möjligheten att utesluta medlem (något som hittills aldrig skett) med tillägget att det kunde göras på ett sammankallat medlemsmöte, inte bara årsmötet.

Mötespresidiet: Sekreterare Lars Ringdén och ordförande Niklas Daver

Så till punkten "Föreningens verksamhet". Här finns mycket att säga...

Ölfrämjandet har under året gett ut en jättebra pubguide för Stockholm vilken blivit populär bland såväl krogar som kunder. En likadan för Göteborg år under tryckning och ett initiativ för Östergötland är under uppstart.

Så kom vi till det där med paraplyorganisation och tillväxt. Ingen är väl nöjd med att vara 1.500 medlemmar, men hur ska vi kunna växa? De intressanta tankarna om paraplyorganisation har inte kommit någotnstans sedan de presenterades sedan förra året. Lite trist.

En tanke som framfördes var att försöka dela upp verksamheten tydligare: Lokalavdelningarna ska dricka öl och ha trevligt, styrelsen ska driva ölpolitiska frågor och jobba på en högre nivå som inte man orkade/kunde ute bland lokalavdelningarna.

Frågan är bara vilken ölpolitik. När det väl kommer till kritan så... gillar vi öl. Men så mycket mer är det svårt att komma överens om vad vi ska driva. Inte ens den enda konkreta punkten som finns i i dagens program, "billigare öl", är alla överens om. Och frågor som Systembolagets roll, bryggeriernas arbetsvillkor eller krogpolitik tror jag inte jag hört diskuterats.

Tyvärr.

Nå, det började bli dags för lite mer konkreta frågor. Först hade Göteborgsavdelningen under året satt upp en lista med kriterier för en bra ölkrog som en kommitté sedan undersökt. Nu var det dags att presentera de två krogarna som av en handfull testade valts ut:

Silver gick till 3 små rum och guld till The Rover. Fina diplom visades upp som skulle vidare till barerna.

Så till det årliga förtjänsttecken som delas ut till de som förtjänat det; Ölfrämjandets Guldpin. I år gick de till importören och fantombryggeriet Wicked Wine samt till krögaren Reza Ganon på 3 små rum. Väl värda sina utmärkelser, tycker jag!

Mötet avslutades och jag blev sittandes med lite ytterligare av den läckra duppelbocken. Men snart blev vi utstädade från restaurangdelen, det skulle ju komma matgäster.

Jag passade nu på att gå till hotellet för att checka in och sedan äta lite Lamb Lime Ghost på Tre Indier.

Planen var nu att smyga vidare till Oliver Twist för att se om folk dykt upp där samt träffa en annan bekant som skulle dit. Tyvärr kände jag då att jag fått blodsockerproblem och det ihop med alkoholen gjorde mig mindre välmående. Så förutom en snabb vända till Oliver Twist för att hälsa på bekanta så spenderades kvällen med vila, mineralvatten och lite kurslitteratur på hotellet.

Å andra sidan tog jag mig till OT på söndagen där det blev god mat och goda öl. Recensioner kommer under veckan.

2 kommentarer:

1. Jag hoppas och vill gärna vara med och driva fram en paraplyorganisation. Förstår inte riktigt "illviljan" till att bilda en större organisation som jag upplevde att vissa mindre öldrickargrupper hade.

Tråkigt förresten att du inte valde att gå på påskölsprovning som pågick på söndagseftermiddagen. Inget spektakulärt det är alltid kul att diskutera öl med likasinnade!

SvaraRadera
  2. Jag tog tåget hem vid halv femtiden, så jag tyckte det var bäst att inte stressa igenom något.

SvaraRadera