2007-08-07

Then gamble boutteill

Kung för en dag?

Jag måste nog i alla fall dela med mig av en tanke som slog mig häromdagen. Då jag plockade med lite saker på balkongen såg jag den röda drickaback som stod där.

Dammig och innehållandes en stålborste och ett par blomfat tyder den på en utveckling inom ölinsustrin som få verkar tänka på: Den klassiska 33 cl returflaskans dödsryckningar!

Jag "köpte" den här backen tidigt i vintras tillsammans med en blå returback för 50 cl-flaskor. Dessa är ju populära inte minst hos Slottskällan , Carlsberg och Jämtlands så det var inte svårt att fylla den med tomflaskor.

Men det är uppenbart så att det inte kommit en enda nyhet på 33 cl returflaska i år. Jag ser några trender som samverkar till detta:

  1. Lågprisöl, framför allt den som privatimporteras, kommer på 33 cl burk
  2. Den svensksålda lågprisölen säljs (av tradition?) på 50 cl burk
  3. De importerade trendigare ölen säljs såklart inte på svenska returflaskor
  4. ... vilket ger att de trendigare svenska ölen inte vill vara sämre utan säljs i "profilglas"
  5. Flera svenska småbryggerier som säljer på 33 cl flaska (Oppigårds och Nils Oscars exempelvis) verkar se returglashantering som en stor kostnad (vilket säkert stämmer)
De få retur-flask-starköl som säljs verkar ha det gemensamt att de vänder sig till en konservativ och/eller priskänslig publik (Pripps Blå, Mariestads, Elk Brew, Kung) som inte känns som ett växande segment direkt.

Detsamma gäller läsk. Jämfört med när ICA Maxi i Linköping öppnade för ca 12-15 år sedan är det nu bara en fjärdedel av hyllmeter "läsk" som är "drickaback". För några år sedan ville Åbro Bryggerier helt lägga ner läsk i den här förpackningen av lönsamhetsskäl, men de återuppstod snart som "Läskfabriken i Vimmerby".

Undrar om 33 cl returglas inom några år kommer att vara lika försvunnet som 1,5 l hård returplastflaska är nu (det är bara Coca Cola Company som håller ut)?

2 kommentarer:

  1. Carlsberg presser hardt på i Norge for lavere avgifter på engangsemballasje, det vil gjøre det letter for dem å forsyne hele Skandinavia fra et par bryggerier.

    Takk for interessant blog, forresten, jeg har tillatt meg å lenke til deg.

    http://beerblog.motime.com

    SvaraRadera
  2. Ja, jag är också orolig för den klassiska 33-clflaskans framtid. Det vore väl synd om modellen skulle försvinna efter drygt 120 år! Handeln verkar inte heller så förtjust i flaskan: returglasavdelningen krymper som sagt och göms även undan i en mindre synlig del av butiken; vad som exponeras är plastflaskor och burkar, likadant i annonser.

    SvaraRadera