2018-03-17

Tidningssvepet II - de kommersiella

(Den här texten innehåller nu flera rättningar)

Del I från januari 2012 hittar du här.

Tvärtemot vad jag nog trodde när jag skrev den texten för sex år sedan så finns det fortfarande tidningar om öl på papper.

= = =

Den amerikanska All About Beer omstartades ungefär när jag skrivit den där texten, men det visste jag inte 2012. Jag har inte läst något nummer efter 2011, och då var den ganska nybörjarfokuserad. Men den finns i alla fall fortfarande.

Internationell pappersprenumeration kostar 44:95 USD för 1 år/6 nummer. För ytterligare 15 USD får man tillgång till deras digitala innehåll och arkiv.



BeerAdvocate Magazine har jag prenumererat på sedan nummer 0, hösten 2006, och de är nu uppe i 130 nummer (jag skrev om de första 100 numren här). Under de första åren experimenterades det friskt med format, innehåll och distribution men så småningom hittade man sin form.

Nu, under mellandagarna 2017, så fick vi prenumeranter veta att man skulle förändra utgivningen och gå från månadsutgivning till kvartals-dito. Tidningen skulle bli tjockare och därför skulle prenumerationspriset vara oförändrat. Orsaken till detta var dels att branschens intresse av att annonsera i papperstidningar blivit allt mindre, dels har tryck och distribution blivit dyrare. Denna förändring sker från #132.

I #130 förvånades jag över att den historiska avdelningen Fermented Culture inte var av min favoritskribent Ron Pattinson utan av Craig Gravina (den handlar om bryggerierna i Albany, New York). Å andra sidan har Ron en stor artikel där New York-bryggeriet F.X. Matt och Minnesota-bryggeriet August Schell jämförs under hela deras historia (med paralleller till Fullers och Harvey's i England).

Den andra långa artikeln handlar om hur taprooms (där ölen dricks i en del av själva bryggeriet) blir en allt viktigare del av amerikansk ölkultur och bryggeriernas ekonomi. En viktig fråga är hur långt från bryggeriet det kan ligga utan att bli en vanlig krog?

I övrigt innehåller tidningen bland annat ett besök hos och intervjuer med The Jailhouse Brewing Co (Buena Vista, Colorado), Hermit Thrush Brewery (Brattleboro, Vermont), BrewLAB (Carpinteria, Kalifornien) Zambo Creek Microcerveceria) och en ölguide till San Diego, Kalifornien.

Och faste krönikören Andy Crouch tycker att NEIPA är ett steg åt fel håll för craft-kulturen. 

De som läst tidningen några nummer känner lätt igen sig i såväl form som innehåll. på gott och ont: Man vet ungefär vad man får, men i vissa fasta delar känns det som om det bara är namn och foton som bytts mellan de olika numren.Vi får se hur det blir efter förändringen.

Internationell pappersprenumeration kostar 49:95 USD för 1 år/4 nummer. Då ingår inte tillgång till den digitala utgåvan.


Den svenska kommersiella öltidningen ℅ Hops är nu inne på #21 sedan starten 2014. Som alltid är det en tidning som ger ett tjockt och exklusivt intryck med sitt struktrurtryckta omslag och dryga 120 sidor.

Jag hade väldigt svårt för den närmast frireligiöst missionerande tonen och tidvisa snobbighet som tidningen hade i början och jag läste den inte under ett par år. På olika sätt har delar av redaktionen har bytts ut och jag känner mig numera mer välkommen in i tidningen.

Hembryggning har fått ta en allt större plats, och i det här numret fokuserar den delen på felsmaker: Hur de uppkommer och vad man som hembryggare kan undvika dem (kortversion: håll rent och stressa inte jästen).

Felsmakerna återkommer även i en artikel om hur man som konsument upptäcker dem, och vad man kan göra åt problemet. Vinterns/vårens ölnyheter beskrivs med rekommendationer och resereportaget är från Vietnam. I slutet den bäst uppdaterade listan över bryggerier i Sverige som existerar.

En välmatad tidning, som dock inte innehåller några matrecept vilket tidigare varit en relativt stor del av innehållet. I stället får i det här numret varje grundsmak ett eget uppslag och kombinationer av dem för öl och mat analyseras.

Om jag ska klaga på något så är det att den fortfarande känns lite… tung. Både i format och innehåll: Det är en tidning där öl alltid är på fullaste allvar.

℅ Hops kostar 499 SEK för 1 år/4 nummer och då ingår tillgång till det digitala arkivet. Lösnummer kostar 139 SEK.

= = =

Lite oväntat är att såväl BeerAdvocate Magazine och ℅ Hops tar upp samma ämne: Hur framtidens ölfestivaler (borde) se ut. Båda pekar på allt smalare och hårdare styrda festivaler är vad som behövs. Och helst ska utställarna få ut något av det också.

= = =

Nästa text om öl på papper handlar om de svenska föreningstidningarna. 

2 kommentarer:

  1. Det blev lite fel med beeradvocate "Det första jag reagerade över när jag fick #140 i min hand var att nej, den har inte blivit tjockare. 74 sidor i såväl #139 som #140." Bilden och din innehållsbeskrivning är från nr 130. 131 är nästa numret som är på väg ut och de kommer enligt deras hemsida gå över till kvartalsutgivning från nr 132. Mvh Christian

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har jag helt missförstått det de sagt. Märkligt att det tagit ungefär 3 månader mellan 129 och 130. Jag rättar texten.

      Radera