2018-03-18

Tidningssvepet III - de ickekommersiella

Texten om de kommersiella tidningarna hittas här.


Svenska Hembryggareföreningens medlemstidning Hembryggaren är ute med nummer 1/2018.

För några år sedan fick tidningen en radikalt förändrad design, och gick formmässigt från en föreningstidning till en produkt med ett kommersiellt utseende som jag verkligen uppskattar. Å andra sidan är jag generellt svag för det sena 1980-talets tidningsdesign med stora vita ytor.

Innehållsmässigt är det lite ojämnare. Professionella texter blandas med mer förenings-centrerade. Naturligt för den här typen av publikation.

Mest överraskande var uppslaget där historieprofessorn Dick Harrisson från sin bok Jarlens Sekel beskriver hur öl bryggdes under 1200-talet.

En stor andel av det rätt tunna (24 sidor) numret information inför hembryggar-SM som i år hålls i Norrköping: NEIPA ska lämnas in i 11D!

Peter M. Eronson tittar extra noga på öltyp 3A Dark Mild och ger tips om hur man ska brygga den. Numrets Mästerbryggare (en hembryggare som blivit kommersiell bryggare) är Thomas Fransson på Malmö Brewing Co och en lång intervju fokuserar på podcasten Basic Brewing.

Förvånande lite hembryggar-prylar i det här numret.

Tidningen ingår i Svenska Hembryggareföreningen-medlemskapet, 4 nummer/1 år kostar 200 kr. Jag tror inte det finns något digitalt arkiv. Lösnummer kan köpas för 59 kr.


Svenska Ölfrämjandets tidning Maltesen hade under en tid stora problem och kom tidvis inte alls ut. Detta ledde till att de våren 2015 fick en avlönad redaktör, och tidningen har lyft sig både i utgivning och innehåll.

Aktuellt nummer är 112 (årgång 32) och med sina 40 sidor något tjockare än vad jag tror att de brukar vara. (Rättelse: De är normalt på 48 sidor)

I den stora artikeln får en panel blindprova sig igenom de mest sålda ljusa lagerölen hos Systembolaget. Är det alls några skillnader mellan dem? En vinnare utses, och den blev för mig väldigt oväntad. Det hela avslutas med att krönikör Janko berättar om den internationella lagerns historia och berättar varför det är givande att parallellprova denna bespottade ölstil. 

Bryggmästaren på Fuller's intervjuas, och Portersteken berättar om sitt skrivande. Förutom en mängd små intressanta artiklar finns rapporter från föreningssektionernas olika aktiviteter och det hela avslutas med en bildexposé över svensk ölreklam genom tiderna.

Jag tycker att Maltesen under de senaste tre åren gjort en lång resa mot en välskriven, snygg och varierad tidning. Det är tveklöst den största behållningen jag har av mitt medlemskap.

Tidningen ingår i Svenska Ölfrämjandets medlemskap. 4 nummer/1 år kostar 300 kr och då ingår tillgång till ett digitalt arkiv. Lösnummer kostar 79 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar