2009-10-27

Systembolaget 2010 del I

Systembolagets strategigrupp i ett kritiskt skede under planeringen av 2010.

Det är snart november, och så småningom dags för ännu ett år. Hög tid att studera Systembolagets Lanseringsplan för 2010. Bara det är en nyhet, tidigare har de haft en plan per halvår.

Vi har vant oss vid Systembolagets nyhetssläpp. Två fasta släpp. Åtta tillfälliga. Nio exklusiva mitt-i-månadensläpp. Och så ett par specialare till påsk och jul.

Så blir det inte 2010, utan det blir ganska stora ommöbleringar. Förändringar i det fasta sortimentet blir det två gånger per år som tidigare, för 2010 är det 24 mars och 1 oktober som är datumen.

De tillfälliga nyheterna kommer att lanseras under fem tillfällen; Vår 1 februari, Påsk 1 mars, Sommar 3 maj, Höst 1 september och Jul och nyår 15 november. Jag kommer de närmsta dagarna att analysera varje släpp för sig.

Direkt ser man att det egentligen bara blir tre släpp för, vad ska jag kalla dem, normala nyheter. Påsk och jul kommer är ju rätt specialiserade.

När jag pratat med mina kontakter på Systembolaget om varför man gör såhär så är svaret ”det blir för mycket medelmåttigt vin som dammar igen på hyllorna”. Eller som det står i lanseringsplanen:
Vi människor vill ha mer av det unika och vill få skräddarsydda erbjudande med många valmöjligheter. I praktiken gör individen dock inte så många val men uppger att det är viktigt med valmöjligheter.
Den typiske konsumenten vill gärna ha mycket nyheter, men köper i alla fall det gamla vanliga. Eller så kan man säga som en bekant till mig berättade en gång: ”Jag köper aldrig något från nyheterna: Tänk om man gillar det, och så slutar de sälja det direkt. Det skulle ju vara jättejobbigt”

Och just den kategorin av kunder tillmötesgår nu Systembolaget: Alla nyheter kommer att finnas inne under flera månader, tills nyhetens behag definitivt gått över. Och säljer det inte, då blir det i alla fall färre varor som kommer att samla damm och få reas ut.

Jag ser helt klart en fara med det här. Längre försäljningstid och färre nyheter betyder fler flaskor/burkar av en vara. Och för sådant som redan har begränsad tillgång (läs ”rolig öl”) kan det bli ännu svårare att komma in i det tillfälliga släppet. Jag oroar mig för likriktning och förtråkande.

Det kommer också att bli ett tema för varje tillfälligt släpp. En del av dem kan verka lite långsökta… Huvudanledningen till detta är enligt planen
Olika teman ger bättre möjlighet att kommunicera till kunderna runt de tillfälliga artiklarna, allt för att inspirera kunderna till mer medvetna dryckesval.
Det är alltså inte främst för att hitta intressanta produkter, utan för att få enklare att göra skyltar till butikerna och artiklar i Bolaget. Lite hårddraget, då.

Något som inte nämns i lanseringsplanen men som det varit en del snack om är att modylsystemet ska justeras. Systembolaget delar upp sina butiker i fyra grupper efter storlek, och har jag fattat skvallret rätt så ska de två mindre få minskat antal produkter och de två större ska få något fler produkter. Detta bland annat för att få mer plats för storsäljarna. Med tanke på att de största butikerna numera ligger i köpcentra utanför stan innebär det mindre sortiment om man inte har bil eller ett vänligt brinnande ölintresse. Detta är dock spekulationer från min sida.

Det finns dock enstaka ljusglimtar. Vi får se hur det här blir. *dricker upp sin Torpedo*

12 kommentarer:

  1. Jaha. Så var det dags igen.
    Just nu är sortimentet så erbarmligt dåligt på vinsidan så man nästan lipar.
    På vinbutiken i Malmö får de arrangera om på hyllorna i vinkällaren för att det inte ska se för eländigt ut.

    SvaraRadera
  2. Märkligt ändå, men men. Det dröjer väl några år, sen så byter de väl igen när de kommer på en massa nackdelar med det nya systemet.

    Trist om öl som produceras i mindre volymer ska få ännu svårare att komma in än vad de redan har (som om att det inte redan vore tillräckligt svårt redan nu?).

    Mer plats för storsäljarna? Inget vinstintresse? Yeah, right...

    Hoppas som du säger att det blir några ljusglimtar iaf!

    SvaraRadera
  3. Framtiden ser mörk ut... jag sätter mitt hopp till de där "ljusglimtarna" (nyttigt för plånboken skulle kunna vara en, magstorlek en annan)

    SvaraRadera
  4. Marc Schuterman27 oktober 2009 23:46

    Aah! Tack Magnus, du har just fått mig att upptäcka en ny favoritkonstnär! Kände inte till honom sen tidigare men jag gillar den prerafaelitiska stilen och det här är ju fantastiskt bra! :)

    Vad gäller Systembolaget tycker jag det är bra att du kikar på lanseringsplanen. Den är viktig. Det finns alltid saker som kan göras bättre men personligen ser jag ändå denna lanseringsplan liksom de tankegångar som ligger bakom de förändringar som Systembolaget planerar som något positivt, välbehövligt och ett steg i rätt riktning. Framför allt handlar det om att bygga upp ett system med utgångspunkt i olika kundgruppers olika behov, för att öka kundnöjdheten generellt sett. Jag tror att man på Systembolaget är väl medvetna om det ökade ölintresset och de förväntingar som detta ställer på sortimentet. Så tillsvidare är jag förhoppingsfull om att 2010 blir ett bra ölår.

    SvaraRadera
  5. För er andra konstintresserade kan jag då nämna att illustrtionen är en bit av "The Crystal Ball" av John William Waterhouse.

    SvaraRadera
  6. Hmm det låter ju inte så jättebra det här. Speciellt som jag gillar extrem-öl och dom kommer oftast bara i små upplagor. Men vi får väll se hur det blir. Spontant så har jag svårt att se något positivt för min egen del.

    SvaraRadera
  7. När jag räknar hittar jag 63 planerade lanseringar i kategorin öl/cider/blanddrycker under 2010, jämfört med 50 motsvarande under 2009. Lägg därtill påsköl, oktberfest, julöl, samt exklusiva lanseringar (extremöl, små-upplagor, ljusglimtar) tio månader om året.

    Go ahead folks, you do the maths...

    SvaraRadera
  8. Det mest fascinerande var att Ale, porter, stout och weiss sammanlagt bara kom upp i 3% av ölmarknaden. Herregud, vad jag känner mig bortskämd nu som faktiskt har så mycket att välja på där.

    SvaraRadera
  9. Det viktiga är väl inte HUR MYCKET som släpps utan VAD som släpps.

    SvaraRadera
  10. @Anonym: Du har klart en poäng, jag kan vara onödigt negativ. Får hoppas att det här klarnar under kommande dagar.

    SvaraRadera
  11. Vad som släpps i februari 2010 har jag precis skrivit om på min blogg. *slut på smygreklam*

    SvaraRadera
  12. Citat från Oppigårds nyhetsbrev: "för övrigt kan vi väl avsölja att Systembolaget kommer att lansera fler öl från svenska småbryggerier under våren och sommaren 2010 än man någonsin tidigare gjort. Jag vill påstå att 2010 blir det mest intressanta ölåret någonsin på Systembolaget vad gäller svenska öl! "

    SvaraRadera