2012-04-02

Svenska Ölfrämjandets årsmöte 2012

Svenska Ölfrämjandets årsmöte gick i år av stapeln i Göteborg, närmare bestämt i göteborgssektionens stamställe Haket.

I deras nattklubbsavdelning i källaren. Som är under renovering. Så det fanns väldigt lite ljus därnere. Det fick lösas så gott det gick:

Formalia gicks igenom och inga större förändringar skedde. Valberedningens förslag (länk) gick igenom. Annat hade varit svårt att tänka sig, eftersom föreningen har en rätt annorlunda metod för att få fram en styrelse: Valberedningen presenterar ett komplett förslag före nyår. Så får medlemmarna reagera på det och eventuellt föra fram motkandidater som det hålls poströstning om. Så det är alltid ett färdigt och godkänt förslag som kommer till årsmötet.

Ekonomin hade även i år gått på plus.

Det som brukar vara intressant på mötet är punkten ”Föreningens verksamhet”. Så även i år.

Under ett antal år har det diskuterats att göra om Svenska Ölfrämjandet till en paraplyorganisation. Tanken har varit att välkomna oorganiserade ölklubbar in i föreningen.

Varför? Främst för att föreningen är rätt liten, 1.600 medlemmar. Och ska man hålla på med politiska påtryckningar och opinionsbildning så är det essentiellt att man är många som står bakom orden. Och trots den explosionsartade intresseökningen för öl i Sverige så växer föreningen i en alltför beskedlig takt.

Skånemedlemmen Johan Perup Lasse Karlsson berättade om sitt arbete med frågan under året. Han berättade om Svenska Whiskyförbundet, som är en paraplyorganisation för whiskyklubbar i landet, räknar in över 6.500 medlemmar idag. Vad hade de gjort så rätt?

Han förklarade också att de lokala ölklubbar man varit i kontakt med ställt sig avvisande till tanken att gå med i SÖ, av olika skäl: Man var rädd att klubben skulle bli övertagen av SÖ, det fanns en oro för formalia, ogilladne av SÖ i allmänhet, eller så ville man helt enkelt inte ha med politik och påtryckande att göra. De ville dricka öl, och var nöjda med det.

Det har, kort sagt, inte gått något vidare.

Johans Lasses förslag var ”vi lägger ner skiten och bygger upp något nytt”. I stället för att suga in andra föreningar så bildas en ny paraplyorganisation. Kanske med SÖ som en medlem, kanske med SÖs ganska tydliga sektioner som enskilda medlemmar. Redan nu är Sällskapet Malte i Malmö intresserade av den här idén. Det här skulle innebära att SÖ som organisation byggs om ganska ordentligt med en del stadgejobb.

Tja, varför inte. De som är intresserade av det här kan höra av sig till paraply@svenskaolframjandet.se.

Efter det var det dags för det högtidliga överlämnandet av herdersmärket Svenska Ölfrämjandets Guldpin, en utmärkelse som jag själv fick förra året.

Pristagarna var i år två. Dels Anders Hansson, som grundat och byggt upp Malmö Brygghus under de senaste 10 åren. Och så Gunnar H Eriksson, som tack för troget styrelsearbete i föreningen.

Till detta två öl, varav den ena en världspremiär. Jag återkommer om dem inom kort.

Annars? Jag har under flera år närt en viss skepsis mot föreningen Svenska Ölfrämjandet. Visst är tidningen fin, men i övrigt verkar det inte hända så mycket och föreningen verkar inte helt säker på vad den ska var till för. Och såhär efteråt så inser jag väl att jag mest gick på mötet för att få en ursäkt för en fin vårhelg i Göteborg.

Nästa årsmöte hålls på Akkurat i Stockholm. Det känns långt ifrån självklart att jag tar mig dit.

4 kommentarer:

1. Visst var det mörkt, men det var Lasse Karlsson inte Johan Perup.

Mötena blir väl inte roligare än vad deltagarna gör det till och har man en åsikt så är det bara att göra sig hörd :)

Det var hursomhelst kul att ha dig med.
    Sven Nilsson, Göteborg

SvaraRadera
  2. Jag var med på mötet och blev chockad över stämningen. Trivs inte alls.
    s

3. Sven-David Svenssson3 april 2012 kl. 12:42

Jag hade tänkt att komma på årsmötet,men den krockade med Lundabryggeriets premiär på två nya öl.De var mycket goda. Visserligen så känner jag hen hel del för Svenska Ölfrämjandet och borde åkt dit. Jag har varit med i föreningen i många år. Personligen så tycker jag att den utvecklats positivt. Föreningen har sakta men säkert börjat sprida sig utanför Stockholm men dock bara tll storstadsregionerna. Varför har Svenska Ölfrämjandet så svårt att få ett fotäste på mindre orter i landet? Det verkar som att det är på gång en ny Ölfrämjarklubb i Kalmar. Styresen är i dag sammansatt av medlemmar från alla de orter dar Svenska Ölfrämjandet finns representerat. Detta är positivt. Debatten om hur vi får ett starkare Svenska Ölfrämjadet får föras på föreningens hemsida.

Sven-David
    Lund