2014-09-04

Med butikens namn på flaskan


De här två flaskorna såg jag plötsligt när vi handlade på Maxi ICA Stormarknad i Linköping tidigare idag. Jag hade ingen aning om att de fanns, så någons reklamavdelning har inte riktigt gjort sitt jobb med pressreleaserna.

Det är två 3,5 %-öl som bryggts av Nils Oscar åt ICA, som den del av deras egna premium-varumärke ICA Selection.

Ölen, Ale och Stout, vet jag inte så mycket om. Det finns smakbeskrivningar men de är ganska allmänt hållna. Smakklockor finns också.

Vad som däremot är intressant är att det står ICA på etiketterna. Det finns en lång tradition av egna varumärken för folköl hos butikskedjorna, men det har aldrig skyltats rakt på att de varit butikskedjornas egna.

Anledningen: Mellanölet, som fortfarande spökat i mångas minnen såhär 37 år efter att de försvann från dagligvaruhandeln. När jag löst pratat om det här med med branschfolk har jag jag undrat varför de har egna varumärken i alla segment och varugrupper utom just öl.

Svaret har varit att man vetat att folköl varit en populär dryck för de första fyllorna bland ungdomar, kanske mer under 1980- och 90-tal än idag. Och man ville för allt i världen inte se tidningsartiklar med butikens logotyp synlig och rubriker som ”Högstadieelever söp sig fulla på lunchrasten” eller liknande.

Så därför har man mycket noga hållit sig borta från öl.

Men nu har tiden gått, och det har under senaste åren uppstått ett verkligt premiumsegment i folkölshyllorna med drycker som fokuserat mer på ingredienser, förpackningar och smaker än på lägsta möjliga pris.

Med det sagt är det fullt logiskt att ICA lanserar de här ölen i ICA Selection och inte lågpris-märket ICA Basic.

Det ska bli intressant att se hur det här går, och hur/om konkurrenterna kommer att svara.

Ölen kommer jag givetvis att återkomma till.

1 kommentar:

  1. De kom v 37 så de har inte funnits alls länge ;)

    SvaraRadera