2007-09-25

Rapport från Stockholm Beer & Whiskey Festival

Efter ungefär varje besök på ölmässan i Stockholm har jag tänkt "Tja, man behöver kanske inte åka nästa år". Och likt förbaskat sitter man där i bussen på väg ut till Nacka 12 månader senare

Men nu är jag nog negativ i överkant. Det är trots allt ett arrangemang med 25.000 besökare och enda chansen att träffa bryggerifolk från landet. Och att prova öl som man aldrig får chansen till annars.

Men för mig personligen var det en halvt misslyckad dag. Ölbröderna ger givetvis goda råd om hur man ska bete sig på en ölmässa/festival, och jag gjorde i stort sett alla fel man kan göra: Jag hade varit förkyld en vecka innan och inte druckit en droppe alkohol. Jag åt inget under mässbesöket, drack inget vatten och höll inte koll på hur mycket jag drack. Inga incidenter på grund av detta, men när man senare på Oliver Twist låter en liten Hell stå i stort sett orörd till den goda Janssons Frestelse så... Är i alla fall jag inte i toppform.

Men här kommer i alla fall lite blandade funderingar från årets mässa:

Hantverksbryggeriet erbjöd årets roligaste nyhet: Deras Alkemisten är inget mindre än en årslagrad svensk blåbärslambic. Den hade tjänat på lite mer blåbär, men initiativet applåderas. Dessutom hade de för första gången öl på flaska.

Carlsberg Sverige hade slagit på stort. Den innersta mässlokalen, som tidigare varit restaurangdelen, var i år "House of Beer" med barer, utställning, Wii-spel, soffgrupp, svängig bakgrundsmusik, frågetävling, bokförsäljning, smørrebrød och egna provningsprotokoll. Bland ölen fanns dock inga direkta nyheter.

Nils Oscars hade inga egentliga nyheter, men den aningen modifierade Kalasjulölen uppskattades i alla fall av sambon.

Samma gällde Jämtlands Bryggeri. Inga nyheter eller testbryggder, men väl en medarbetare som verkade ärligt ledsen över att deras fanclub "Akademin" behandlats styvmoderligt senaste året.

Såväl Slottskällan (där jag njöt en Uppsala) som Dugges och Nynäshamns var närvarande utan några nyheter i sikte. Vad jag förstod var det av samma anledning: Man säljer så mycket av de existerande ölen att man inte har tid eller plats att experimentera. Vilket väl är bra, på något sätt. Okej då, Dugges erbjöd fatlagrad Idjit!.

Vissa utställare vet man inte riktigt vad de gjorde där alls. Designat presentglas, belgisk choklad eller skorpor?

Vissa ölmärken verkade inte heller speciellt populära hos besökarna, trots egna montrar: Anderssons. New Sweden. Tja?

Mer trängsel var det kring de två barer som Oliwer Twist/House of Ale byggt upp. Närmast oöverskådliga mängder amerikansk och kanadensisk kvalitetsöl. Och jag fick äntligen prova Arrogant Bastard från Stone. Som väl var... Okej. Deras Ruination IPA var däremot en höjdare.
Kul att se ett helt nytt bryggeri plötsligt dyka upp dessutom. Välkommen, Oceanbryggeriet från Göteborg! Tyvärr provade jag ingen av deras öl.

Sen minns jag inget mer. Fast det här blev rätt långt i alla fall. Nästa inlägg kommer att bli kortare, jag lovar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar