2013-04-07

Motala ICA Maxi´s Spring Ale

Jag var på anställningsintervju för en tid sedan. Bland det som skulle göras var att välja några ord som skulle beskriva vad som var viktigt för mig på ett arbete. Ett av de orden vi efter mycket arbete kom fram till var ”ärlighet”. Och det försöker jag hålla mig till även när jag skriver om öl. Hur mycket fördomar jag än har om en öl försöker jag närma mig den med öppenhet och genuint intresse.

Det är inte alltid så jäkla lätt.

Som i förmiddags, när jag och frugan handlade mat på Maxi ICA Stormarknad i Linköping: Mina ögon sneglar alltid på folkölshyllan, man vet ju aldrig om det dykt upp något liksom.

Idag hade det dykt upp något: ICA Maxi´s Spring Ale från det lokala bryggeriet Motala Brygghus. En amerikansk blond ale på 3,5 %.

Och det vore ju jättekul om de lyckats få ordning på saker och ting och bryggt en ren och snygg trevlig öl, få skulle bli gladare än jag.

Men så tittade jag bland flaskorna. Deras innehåll såg olika ut, vissa flaskors innehåll var klart, andra flaskor såg mest ut att innehålla något slags hefeweizen. Mmhmh, okej. Men jag tog till slut två av de flaskor som såg klarast ut ur kartongerna.

Ölen har sedan dess stått still i kylen och sedan en halvtimme vid datorn för att få upp lite temperatur. När jag så öppnar flaskan möts jag av ett rejält kort fräsande och en massa skum som är på väg ur flaskan, en typisk gusher (även om jag sett värre).

Nå, det är på en hanterbar nivå och ingen vätska åkte ur flaskan. När jag så häller upp, försiktigare än jag brukar, möts jag av en gyllene vätska med lite brunt i (35 EBC), den vätska som förr var klar är nu ogenomskinligt grumlig. Det låga vita skummet sjunker snart till ett vitt lock utan att lämna några rester på glaset.

Doften är söt med lite vört. Grädde och smör, jästiga fenoler och lite citrus-humle. Men det är den småvassa sötman som slår igenom.

Smaken är besk-syrlig med lite vört och smörkola. Grädde och smör(kola) samt jäst. Grapefrukt och citronskal i bakgrunden. Medelstor kropp. Eftersmaken har en växande smak av brödjäst och torkad frukt. Medestor, något unken, beska. Knäck och småkakor samt jord och multnande löv i slutet.

Kolsyran är kraftig och kortlivad; bubblorna medelstora och vassa. Vätskan är mjuk och något kladdig.

Nä, inte den här gången heller. Gissningsvis är det någon oönskad mikroorganism på gång i den här.

Betyg: 2,16. Tillgänglighet: Maxi ICA Stormarknad i Motala, Linköping och Norrköping. Pris: 25:00 för 2x330 ml. Bäst före: AUG 13.

6 kommentarer:

  1. Ärlighet varar längst. Jag skulle också gärna se att Motala Brygghus får ordning på sin tillverkning för annars går de nog snart i konkurs, för den som köpt deras öl en gång gör det nog inte igen. Alla utom deras Stout har jag hällt ut efter de första klunkarna. Det är något otrevligt i smaken som drar åt jäst, jord och någon plastig smak ungefär som man pitchat Safale S-04 vid 27 grader och låtit temperaturen stiga fritt för att sedan kallkrascha ölen innan den jobbat klart. Jag är säker på att deras recept ser bra ut, kokning osv men under jäsningen och hanteringen på den kalla sidan sker något som inte bör. Kanske läge att ta in en konsult som ser över processen?

    SvaraRadera
  2. Köpte denna samt deras Vinter Ale under ett snabb stopp i Norrköping på väg upp till Stockholm idag. Tvekade en stund innan jag köpte dem eftersom deras starkare öl inte har imponerat det minsta. Skulle förmodligen följt min magkänsla den här gången.

    SvaraRadera
  3. Oavsett hur lyckad eller misslyckad ölen är, så känns det väldigt konstigt att ett så stort företag som ICA (Maxi) har tagit hjälp av ett litet mikrobryggeri för att ta fram sin egen öl.
    Vi läser ju dagligen om hur handelns EMV (Egen märkesVara) konkurrerar ut de traditionella varumärkerna. Och så läser man detta. Man ska sluta bli förvånad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra observation.

      Jag ska säga att jag är mer förvånad över att se ICA-logotypen alls på en ölflaska. Jag har fått uppfattningen att de stora kedjorna inte vill ha sina namn på folköl, utan låter bryggerierna skapa anonyma märkesvaror för dem (som Tingsryd, Risingsbo eller Ångbrygd). Min gissning är att man vill undvika bilder och rubriker som "Tolvåriga skolflickor söp sig medvetslösa på Coop-öl!"

      Men det är bara gissningar.

      Det kan dock inte vara någon slump att märken som Coop Extra, Änglamark, Garant och ICA Basic i precis alla varugrupper utom folköl.

      Radera
  4. Ja, Motala imponerade inte direkt på BeerExpo....

    SvaraRadera
  5. En fråga: betyg 2,16. Om jag tolkat det rätt så använder du en skala aom består av 500 steg. Hur kan du hantera det? Hur kom du fram till 2,16 och inte 2,18?

    John

    SvaraRadera