2012-09-29

Stockholm Beer & Whisky Festival - presskonferensen

Marianne och Michel.
Stockholm Beer & Whisky Festival 2012

Dagen startade mässmässigt med att jag och Jonas från Sveriges Bryggradio insåg att vi satt på samma tåg till Stockholm. Så vi slog följe ut till Nacka Strandmässan dit vi kom något för tidigt. Men det lämnade å andra sidan lite tid för småprat och uthämtande av press-brickorna i lugn och ro.

Första punkt på programmet var presskonferens: Festivalgeneralen Marianne Wallberg och Michel Jamais (vars namn jag konsekvent uttalat och stavat fel genom åren. Genant.) inledde med att berätta om mässans utveckling sedan starten 1992: Då fanns 8 svenska bryggerier. I år är de 65, och det är inte alla som är med.

Det är en häftig utveckling.

De berättade också att intresset och kunskapen växer bland besökarna. Trots att det under de senaste åren varit ett konstant antal besökare blir det fler och fler skolor och master classes. Medelbesökaren vill ha mer och mer provningar och diskutera dryck på en allt högre nivå. 

Mässan växer för varje år, och i år var hall 1 utsåld redan i mars. Men de kommer inte att flytta till andra lokaler, snarare får de utställare som vill ha mer plats växa på höjden. Det verkar också som att försöken att ha festivalen på andra ställen (Sundsvall, Göteborg) inte längre är aktuella.

Några av utställarna fick lite extra uppmärksamhet. Ett par whiskymärken, en svensk gin och en calvados. Jag lyssnade inte så noga.

Henrik Byström från Carlsberg Sverige pratade lite om utvecklingen och om det framgångsrika arbetet med Brooklyn Brewery i Sverige.

Ett par bryggerier fick också presentera sig i korthet. Först ut var nystartade Flying Brewery utanför Leksand, som var nya för mig. De verkade mycket intresserade av bryggning ur ett tekniskt-mekaniskt perspektiv. 

Johan Spendrup
Johan Spendrup från Gotlands Bryggeri fick presentera deras Wisby V Jubileum, som han verkade mäkta stolt över. Fast jag misstänker att han rörde ihop exakt hur den bryggts.

Marianne berättade mer om en sida av festivalen som jag inte kände till: De har ett samarbete med UD om att marknadsföra svenska drycker på Sveriges ambassader.”Vi är duktiga på att presentera matlandet Sverige, men dryckeslandet Sverige har inte hängt med lika bra. Vi behöver exportera, Sverige som marknad är egentligen för litet”.

Michel berättade att det fortfarande, framför allt i nordligaste Sverige, var problematiskt att skriva om alkohol i dagstidningar.

Efter detta blev det buffélunch och lite mingel innan vi högg in på festivalen som nu startat för fackfolk.

2 kommentarer: