2011-06-07

Rojo, Fatkoll och Agenten


När jag besökte Göteborg för någon vecka sedan stötte jag på 3 Små Rum ihop med Rolf ”Rojo” Johansson. Vi kom att prata om två av de websiter han varit inblandad i: Fatkoll och Systembevakningssagenten, som jag funderat lite på under senaste tiden. När jag kommit hem ringde jag upp honom:


Fatkoll, ja. Vilka är involverade i projektet?

Det är jag som står för den tekniska utvecklingen, sedan har vi Weine från Casa's Beer Blog som hjälper till med administration, koll av innehållet och lite rensning.

Hur kommer det sig att fatkoll startade förresten, hade ni någon inspiration?

När Baggen och jag åkte till New York första gången kollade vi en hel del på Beer Menus, en amerikansk motsvarighet som visar vad det finns på fat på de olika ställena. Ibland tror man att man har smarta idéer själv men så hade någon redan byggt det. Det där måste väl ha funnits i bakgrunden när vi jobbade med fatkoll.

Varför vi startade... Jag tror inte på fokusgrupper och marknadsundersökningar utan jag gör något som jag själv vill ha, och tror att då vill nog några andra ha det med.

Om man tittar på Beer Advocate så hade de för en tid sedan ett försök med ”Avilability” där de samlade information om vilken öl som fanns var, men det avbröts eftersom de inte ansåg sig få ihop tillräckligt aktuell information, få tillräcklig kvalitet. Man måste ha väldigt engagerade användare?

Mmm… Det mest önskvärda är såklart ju att pubägarna själva går in och uppdaterar, det är ju de som har bäst koll på saker och ting. Och det har ju många påpekat för pubägarna, även vi. Men det är ett moment 22: De är inte intresserade om det inte är många användare som kollar, och tvärtom. Men det är bättre att ha någonting än ingenting alls. Och dessutom blir det allt viktigare för alla typer av företag att vara aktiva i sociala sammanhang på webben... man får rätt mycket goodwill av kunder om man ger bra information.

Det jag funderat över är... Om det är värt jobbet... När jag får en stund över på De Klomp innan provningarna brukar jag gå igenom och kolla att fatkoll är uppdaterat. Men det är en hel del jobb att hålla ordning på 35 kranar. Men är det värt det? Används det?

Vi kör statistik med Google Analytics, men har inte gjort någon jättedjup analys ännu.

Maj 2011 hade vi 5.000 besök av 3.000 unika besökare på vanliga webben, och 1.000 besök av 300 unika besökare på mobilsidorna.

Vi har 500 registrerade användare just nu.

Givetvis är det många som kommer in på sidorna via exempelvis Google, som inte har konton registrerade. Det är väl som i de flesta fall, det är ungefär 10 % av användarna som är aktiva och pingar öl. Det finns de som är riktigt ”nördiga” och hjälper till och kommenterar, men det varierar över tiden. Sedan är det ju en generell fråga om det är värt att lägga tiden på det här. Men när man pratar med krögarna så är mikrobryggd öl kul och så, men ser man på det så är det en försvinnande liten del av marknaden. Ser man på Bishops Arms till exempel, de säljer ju trots allt mest ”vanlig öl”.

Fast fatkoll kan ju ge lite exponering. Och så är det ju gratis...

Hur har reaktionerna varit från krogarna? Har ni fått feedback?

Ja, vi har haft hjälp från framför allt Reza på 3 Små Rum, och Bishops Arms på Avenyn. Det har kommit lite förslag och tankar, framför allt på hur man ska förenkla saker: Hur man ska lägga in saker, mobilgränssnittet och så.

Hur stor del av era besökare använder sig av mobil-delen när de är ”ute på stan”? Jag gjorde det när vi var i Göteborg senast för att kolla efter Ebbot Ale.

Om jag tittar på statistiken från de senaste dagarna är det en svag majoritet för de mobila besökarna bland dem som loggat in. Totalt, inloggade eller ej, är de som besöker den vanliga siten fler. Det kanske borde innebära att vi satsar lite mer på den mobila siten i utvecklingen? Annars är ju tanken med siten att som tillfällig besökare på en ort snabbt ska kunna få överblick över sortimentet.

Många ”riktiga ölnördar” undrar lite varför vi vill att man lägger in öl som Pripps Blå och liknande. Men vi tänker att man kanske vill gå ut med ett sällskap där inte alla vill ha mikrobryggd öl. Det kanske är någon som vill ha, säg Åbro, och då kan man få en lista på det. Det kan finnas olika nivåer, på vad besökarna vill ha, det tänkte vi nog inte på från början.

Jag har fått lite klagomål från ”nybörjare” som tycker att siten är rörig med väldigt mycket information sammanpressad. Det kanske går att göra det enklare. Vi funderar på att ha en liten utbildning på siten som riktar sig till nya användare med förklaringar till namn och förkortningar.

Har ni haft problem med ”klotter”?

Nej… Väldigt lite. Det som varit har väl varit lite problem med felstavningar och dubbletter som vi inte fångat upp. Vi hade ett problem med en användare som upptäckte att siten och därmed hans kommentarer indexerades av Google. Det tyckte han inte om, men vi löste det genom att han fick byta till ett anonymare användarnamn. Man måste ju inte använda sitt riktiga namn.

Men inget på ren jäkelskap?

Nej... Det händer som sagt att det kommer in dubbletter kommer in och sådär. Men vi städar bort sånt i bakgrunden. Det är en teknisk sak, vi får titta på att förenkla den processen.

Jag har själv haft lite problem med automat-ifyllningen, men för mig som senaste testade det med Opera Mobile 10 under Symbian s60 så beter det sig ibland rätt underligt.

Jo, mobilsidorna är byggda kring iWebkit-plattformen som kräver lite javascript som laddar in Ajax, så det kanske inte funkar med allt alla gånger.

Har intresset varit som ni tänkt er?

Vi tänkte väl inte så mycket när vi drog igång så det är lite svårt att svara...

Om jag vänder på frågan: Har något med fatkoll överraskat er? Användandet? Feedbacken?

Ehhh.... Ja... Jovisst. Det har väl varit mer intresse än vad i alla fall jag trott. Även om det kanske inte går att mäta sig med de stora siterna så är det i alla fall...

Den är ju rätt ”smal” site, den gör bara enda sak?

Jo, det finns ju inget betygsystem eller så. Det har ändå varit över förväntan, intresset. Sedan har man väl förväntningar att alla ska förstå vad det är och vad det är till för...

... användbarhet! ...

Ja precis, användbarhet [skratt]! Jag har jobbat med sånt faktiskt, suttit och varit testledare och så. Fast vi har inte gjort något sådant med fatkoll, det kanske skulle vara något?

Var det mer eller mindre jobb än vad ni tänkt er från början?

Alltså grundgrejerna var väl ungefär som vi trott, det gick ganska snabbt att få ihop. Sedan har det väl varit mer jobb när man utökat med saker. På senare tid har jag jobbat en del med ett API som är tänkt att användas för mobila klienter. Android-klienten använder det exempelvis idag. Vi har samarbetat lite med en kille som heter Jonas Petterson som gjort en Android-app för Prisjakt.

Sedan är det lite jobbigt ibland att jobba som systemutvecklare på dagarna och sedan sitta med det här på kvällarna. Jag vet inte alltid varför jag gör det här... Det förstör lite av hobbyn… att samtidigt arbeta med den.

Man får dricka öl i stället?

Jo... men det blir nästan samma problem där: Man gör så mycket kring öl, så ibland glömmer man av det där spontana att upptäcka någon ny öl eller bara njuta av en gammal goding. :-)

Sedan är du ju inblandad i ytterligare en användbar sida: Systembevakningsagenten.

Den jobbar jag ingenting med nu för tiden, jag har lämnat över ansvaret till Baggen som fyller på innehåll där. Han uppdaterar allt där numera. Jag orkade inte hålla två bollar i luften. Vad ska man säga om Agenten?

Att Systembolaget borde klara det där själva?

Man trodde ju att de skulle ha fixat till det där när de byggde en helt ny site, och så gjorde de inte det.

Fast Systembolagets utvecklare kanske har andra mål än vad nu har?

De kanske inte ens kan göra det vi gör. Att lägga upp topplistor och ha detaljerad statistik och så, det kanske är lite känsligt.

Jag jobbade ett tag på Systembolaget, och då fick det inte lämnas ut någon statistik under länsnivå - bolaget var rädda att leverantörerna skulle utnyttja det för reklam ”Här är Norrköpings mest sålda lådvin!”

Fast jag tycker att det är väldigt användbart. När jag dricker en öl från mitt-i-månaden flera månader tillbaka kan det vara smidigt att snabbt se att det faktiskt finns 8 flaskor kvar. Det kanske inte genomsnittskunden är så intresserad av.


Grundfunktionen i Systembolagsagenten är historiken: Vi sparar siffror varje dag. Nackdelen är att vi inte är så aktuella med lagerstatusen. Fast finessen är ju att vi kan se att det sålts 4 flaskor av något sedan igår. Jag är ju i grunden statistik-kalenderbitare, det kanske märks [skratt].

En oväntad sak var när bryggerier och importörer hörde av sig och ville ha in sina produkter i agenten. Det visade sig att leverantörerna visserligen kunde få tillgång till den här typen av statistik, men det fick de betala för. I övrigt ser de bara inlevererat och utlevererat. Och för dem är det säkert praktiskt att kunna ”se in i hyllorna” också.

Så vad är framtidsplanerna för Fatkoll?

Det finns en lista med saker:
  • Först ska API:et bli helt klart, så man till exempel kan lägga till nya öl direkt i mobilen. Det går inte idag, bara öl som någon redan lagt in på Fatkoll funkar. 
  • Sedan har folk skrikit ett tag efter en riktig iPhone-app. API:et som jag nämnde är något som måste bli klart för den appen också.
  • Allt som kan göra inmatning och feedback (pingar) enklare. Hämtning av betyg från olika ölsajter (som i Agenten).
  • Fortsätta tjata på pubägare om att uppdatera sina listor. De kan ju t ex uppdatera på Fatkoll men ändå få ut listan på sin egen webbplats eller Facebook-sida.
  • Det finns också planer för mer sociala delar, hitta och lägga till kompisar, osv. Kopplat till mobilen så man ser var de är och tar en öl (om de vill dela med sig av den infon, vi gör inga Google Buzz-misstag).
  • Och så ska vi såklart trycka upp officiella t-shirts! :-)

3 kommentarer:

  1. Jag gillar Fatkoll och Bevakningsagenten. Jag tycker definitivt att krögarna ska ta siten mer på allvar då jag vet att när det funkar så funkar det bra. Jag bor t.ex. nära Bishops på Folkungagatan i Stockholm och dom är rätt bra på att uppdatera. Perfekt att prenumerera på RSS feeden och få en notis i google reader så man inte missar när nåt kul kopplas på. Tack för en bra sida!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också både fatkoll och bevakningsagenten starkt. Använder dock agenten mer då jag inte hänger på krogen så ofta (som man kanske skulle vilja).

    förstår dock inte varför inte fler krogar nyttjar fatkoll mer, bra reklam kan man tycka.

    -Jimmy

    SvaraRadera
  3. Använder båda sidorna regelbundet, uppskattas starkt av mig och flera av mina vänner.

    Det roliga är ju att kunna ta en afterwork lite mer spontant när man via RSS fått en uppdatering om nått spännande ;)

    Bishop i Karlstad är bra på att uppdatera sidan. Det ska dom ha cred för!

    SvaraRadera