2009-05-17

Förändringar i Systembolagets nyhetshantering att vänta


För ett par veckor sedan skrev Dagens Nyheters' vinskribent Bengt-Göran Kronstam en artikel om vinnyheterna i maj, länk.

Det intressanta för mig var det som stod i mitten av artikeln. Jag fattar inte riktigt alla detaljer och det verkar inte som det är helt färdigtänkt heller, men jag utläser att Systembolaget i framtiden kommer att köpa in färre nyheter men mer av varje sort. Och så färre lanseringar. Huvudargumentet verkar vara att man tycker att det är jobbigt med alla nyheter ute i butikerna.

Jag tycker spontant det låter rätt dåligt. Men jag inväntar nog lite mer detaljer om det hela.

Senare uppdatering: Jag har också sett uppgifter om att Systembolaget tycker att de har för låga marginaler på öl. Men jag hoppas att det gäller lågbudgetlager på burk snarare än kvalitetsöl.

4 kommentarer:

  1. Jo, jag läste också artikeln. Jag tror och hoppas dock att det framförallt gäller vin. Som argument lyftes också fram att kunder klagat på att nyheterna inte räckte till dem i gammal vanlig jantelagsanda. Nyhetshysterin när det gäller öl rör en långt mindre nördskara än när det gäller vin och i viss mån whisky.

    SvaraRadera
  2. @Carl: Jag har fått den uppgiften bekräftad från en Systembolagssäljare. De gillar inte att ha massor med vin som dammar på hyllorna. Vilket Kronstam tar upp, det där med fingerfärdighet och marknadsanalyser är inte lätt.

    SvaraRadera
  3. Ja, då faller tillslut bolagets främsta argument för att ha kvar monopolet.

    SvaraRadera
  4. En dålig förändring vi hörde om nyligen är ju att de häller ut julölen istället för att sälja slut på dem, trots att "bäst före datumet" inte gått ut än (vad det nu spelar för roll på många julöl).

    Detta för att tydligare markera att julölen är en säsongsprodukt.

    SvaraRadera