2009-05-11

Beställningssortimentet - ett skämt?

2 maj beställde jag två nyheter i Systembolagets beställningssortiment som jag läst om skulle sakna kollikrav och därmed vara vettiga att beställa: Den blonda alen Trashy Blonde från Skotska BrewDog och McBrian Ale, en engelsk bitter från den lilla västgötska bryggpuben Qvänum Mat & Malt.

Speciellt den senare skulle vara kul att få pröva, det är inte ofta jag är i Vara-trakten och kan dricka öl liksom.

Fast det har varit tyst i mobilen från SYSTEMBOLAG.

Idag läste jag på Svenska Ölfrämjandets forum att Trashy Blonde är tillfälligt slut (och det är ju sånt som händer) men att McBrian Ale plötsligt fått kollikrav (20x500 ml) och bara går att beställa i Västra Götalands län.

Och... Det kan vara bryggeriet som ändrat sig eller rättat ett fel. Eller distributören, vem det nu är. Eller Systembolaget. Jag bryr mig egentligen inte om vilket - jag känner mig sviken och besviken. Min vilja att handla från beställningssortimentet har i varje fall blivit ännu mindre. Vilket väl är meningen eftersom min teori är att det egentligen är mer menat som en juridisk fix för att få behålla monopolet än att erbjuda öl åt svenskarna.

Bah, dåligt.

36 kommentarer:

  1. Ju sämre bolaget sköter sig, desto snabbare rämnar monopolet.

    SvaraRadera
  2. Beställningssortimentet är ofta väldigt irriterande, men ibland förvånansvärt bra. Om Systembolaget ska ha monopol på alkoholförsäljning tycker jag dock att de får förbättra det avsevärt... kanske kan förändringarna på hemsidan nästa år (med möjlighet att beställa hemifrån) vara ett steg i rätt riktning.

    SvaraRadera
  3. Om man fick drömma om nya hemsidan: man skulle kunna göra sambeställningar på SB. När de fick ihop ett kolli skickade de iväg beställningen, sen kunde man komma och hämta sitt antal när kollit anlände. En handpenning skulle göra att det inte blev nåt spill.

    SvaraRadera
  4. Även jag beställde Trashy Blonde och McBrian Ale. Besvikelsen är faktiskt kännbar.

    SvaraRadera
  5. Det är inte systembolagets fel att leverantören bestämmer pris, kollikrav och regional färsäljning.

    SvaraRadera
  6. Vad som dessutom förvånar mig är att du, till skillnad från mig, inte blivit uppringd av Systembolaget då jag antar att du, liksom jag, beställt nämnda varor från Tornbybutiken i Linköping.

    SvaraRadera
  7. Jag tycker Bolaget är en alldeles utmärkt affär att handla i. Ok att det är tråkigt att man ibland måste beställa hela "lådor". Men tro inte att man skulle ha bättre service hos den lokala ica handlaren t.ex.Urvalet skulle begränsas radikalt

    SvaraRadera
  8. @Anonym: Ja, men gillar jag inte korven på ICA kan jag gå till Hemköp ellrt Matkällaren i Linköping, ta bilen till Nära Kött i Norsholm eller Suomalainen Makkarakauppa i Norrköping. Eller en dagstur till saluhallarna i Stockholm. Utan att behöva köpa en hel grossistlåda korv på något av ställena.

    Vad ska jag göra om jag inte gillar Systembolaget? Visst, åka till Köpenhamn. För långt för mig. Eller svartimportera via kompisar i USA som många här gör.

    Men det är faan inte därför vi har monopolet. Du har gått på en mycket påkostad reklamkampanj från Systembolaget.

    SvaraRadera
  9. Oj, inte trodde jag att du var så negativt inställd till Systemet.

    Är själv riktigt nöjd med systemet och ofta har jag fått helt perfekt service av de systembolag jag beställt ifrån. Exempelvis så beställde jag 101 Oktan av ett systembolag inne i Stockholm och hade då inte ett kollikrav, beställde då 2 flaskor, och resterande 10 flaskor la de ut på hyllorna. Men jag tror att det varierar mellan bolagen. Riktigt tråkigt att servicen på ditt systembolag är dålig. I Stockholm har man fördelen att bara lätt kunna gå till nästa bolag om man inte får som man vill. Har dessutom hört att vissa bolag får göra som jag gjorde med 101 Oktan.

    SvaraRadera
  10. Medan andra inte får det...

    SvaraRadera
  11. @Anonym: Jag är, liksom du, i grund och botten positivt inställd till monopolet. Dock har jag inga problem att i vissa lägen vara kritisk om jag anser kritiken vara befogad. Det tycker jag den är i det här fallet.

    Likaså skulle jag vara besviken, för att inte säga upprörd, om ICA i sitt veckoutskick skulle erbjuda svenskodlade ostron för 25 kronor styck för att några dagar efter inringd beställning själv göra upptäckten att man i själva verket var tvungen att köpa en hel "kagge" (12 st) och att de bara säljs i, låt säga, Göteborg.

    Men visst... fel kan alla göra.

    @JoeG: Det du beskriver vågar jag med säkerhet hävda egentligen inte är tillåtet någonstans, men att vissa butiker är "generösare" än andra...

    SvaraRadera
  12. Det har iofs inte så mycket med Beställningssortimentet att göra, men jag har en kompis som har privatimporterat ganska mycket. Han berättar att VARJE gång så har det varit något slags problem, men det som har varit mest fascinerande är att Systembolaget inte har återanvänt någon ursäkt, utan det har varit helt nya varje gång.

    SvaraRadera
  13. Jag har precis Privatimp. från Oppigård!!!! Det precis som du säger Tomas, Problem! De kunde inte få in varorna i kasaregistret. "Vi" grejade i c:a 45 min och jag fick gå därifrån tomhänt. Snopet. Men jag tycker ändå att servicen är hög, visst skulle det vara bra om man kunde handla hos den lokala handlarn. Men jag är rädd för att utbudet och möjligheten att beställa blir mycket begränsad. De har ju sina grossister. Systemet kan man även om det visar sej vara problem beställa var och vad man vill. Tack vare eller pga EU kan de inte neka.

    SvaraRadera
  14. Bark. Enligt ditt resonemang ang Majbock så spelar det ingen roll att det finns olika affärer att handla korv i då det ändå är samma slakteri som levererar.

    SvaraRadera
  15. Eftersom det passar in här ställer jag frågan om kollikrav. Hur hårt är det egentligen och vem bestämmer om det är hårt? En kompis beställde ett par Thomas Hardy Ale 2006 och 2007 och behövde inte köpa ett helt kolli. Jag hittade - tack vare några bra webbsidor lite Ålö Ale och Indianviken härom dagen på ett bolag trots att det står på systembolagets hemsida att det är kollikrav.

    Hänger det helt på den lokala personalen eller finns det regler och riktlinjer? Jag hämmas ofta just av kollikraven och det tror jag att många andra också gör. Alla känner heller inte tillräckligt många andra ölnördar för enkla sambeställningar.

    -Jimmy

    SvaraRadera
  16. @Anonym: Det är väl redan så det (delvis) är. Varken ICA, Coop, Eldorado eller ens IKEA har några egna fabriker.

    SvaraRadera
  17. @JoeG: Min inställning till Systembolaget är blandad. Visst tat de hem en hel del bra saker och visst håller de ett acceptabelt sortiment till oftast bra priser.

    Men. De är trängda från alla möjliga håll vilket skapat ett ganska märkligt system, som blir allt mindre överblickbart och begripligt (ni tar ju upp flera exempel här).

    Jag har funderat på lösningar. Den jag tror mest innebär att Systembolaget äntligen släpper mutskandalen som snart är 10 år gammal, och ger mycket mer makt till butikscheferna att bestämma sortimentet. Ta hem ett par lådor av något de tror är intressant och ställer upp det på hyllan, troligen med hjälp av centrala inköpare.

    SvaraRadera
  18. Tycker du då andra att det är helt Ok att Oppigårds ger ut ett burköl som du tycker är gott fast de intte har linan.

    SvaraRadera
  19. @Anonym: Javisst. Och eftersom jag litar på det varumärke som Björn Falkeström byggt upp skulle mina förväntningar vara höga.

    Det jag har vänt mig mot är framför allt Millingstorps Gårdsbryggerie som försöker ge ett intryck av att de är ett bryggeri utan att vara det.

    SvaraRadera
  20. Hej

    Jag kanske inte har hängt med i diskussionen, men. Vi ger inte ut något öl på burk. Åtminsonte inte innan vi själva har maskinerna. Och det kanske dröjer till nästa generation. Men öl på burk är intressant.

    Vad gäller privatimporten av Indian Tribute så beklagar jag att man inte klarat av att hantera det på Systembolaget. Vi har dock gjort så vad gäller indian tribute under våren att vi skickat med en kartong uppe på en pall för att inte behöva ta ut så hög fraktkostnad samtidigt som vi tycker att vi kunnat hålla rimliga leveranstider. Man skall nog komma ihåg att de som använder privatimport till 100 procent oxå läser denna blogg. Jag vet att många läser Barks blogg men det jag försöker säga är att det bara är de mest intresserade av ölpubliken som gör sig besväret att beställa på det viset.

    Privatimport och beställningssortimentet fungerar bara ekonomiskt för ett bryggeri som har ett upparbetat varuflöde, där man kan skicka med en kartong när det ändå är många pallar i omlopp samtidigt. Annars blir fraktkostnaden oftast mer än varukostnaden. Att skicka en enstaka flaska kanske kostar 150 kronor från bryggeri till Systembolag med företagspaket. Lägg därtill hanteringskostnaden. För att det skall vara en lönsam affär kanske ölflaskan kostar 250 kr innan den går över disk. Har man ett upparbetat varuflöde med tredje parts logistik företag så kanske priset på en flaska blir kanske 10 kronor högre. Många av oss småbryggerier har nog gjort den bedömningen att om vi har produkter som skall köpas via privatimport/beställningssortiment så blir priset för högt med styckevis försäljning. Vi har oxå prövat att ha några artiklar i beställningssortimentet. Det fungerade för oss om vi dessutom hade en upparbetad horeca försäljning på varan, annars blev volymerna alldels för låg för att hålla upp omsättningen innan ölet blev gammalt. Men det kan ju skilja mellan producenter.

    mvh
    Björn
    Oppgiårds

    SvaraRadera
  21. Jag kan rapporterat att jag igår
    hämtade ut min privatimporterade Indian Tribute, som jag fått helt utan strul (tack Björn), och med genomgående trevligt bemötande. Det tog allt som allt ca tre veckor, vilket väl är helt OK, dessutom till ett humant pris. I själva verket sitter jag nu och smuttar på den första av dem, efter en lång arbetsdag (konferens i Uppsala). Den är utsökt! (Tack igen, Björn!)

    Det ska tilläggas att jag importerade via vinbutiken på Regeringsgatan, Sthlm; de kanske har lite mer erfarenhet än den genomsnittliga systembutiken... Och jag vill också tillägga att jag är emot monopolet, men som många noterar; det finns bra service på SB om man har lite tur...

    /Tomas K

    PS Det verkar finnas en annan Tomas här, så jag titulerar mig numera Tomas K.

    SvaraRadera
  22. PS igen, fråga till Björn om du är kvar på tråden:

    Indian Tributen känns lite, lite sötare än när jag drack den på fat för någon månad sedan på Glennfiddich Warehouse. Har ni ändrat i receptet, eller är det jag som inte har ett helt kalibrerat smakminne?

    SvaraRadera
  23. Hej Tomas,

    Vi har inte ändrat receptet, men visst, det kan nog skilja lite från gång till annan i slutresultatet beroende på humleutbyte och slutlig förjäsningsgrad bl a., precis som du och jag upplever smaker olika beroende på situation.

    mvh
    Björn
    Oppigårds

    SvaraRadera
  24. @Björn: Exempel med burkar från Oppigårds var troligen ett försök från vår anonyme vän att ge ett tänkt exempel på en välrenomerad produkt som inte det fysiska bryggeriet själv kunda ta fram.

    I övrigt suger jag lite på dina insikter och ska återkomma till det så fort jag får tid.

    SvaraRadera
  25. @Tomas K: Nyfiken fråga bara... Vad kostade det dig att privatimportera Indian Tribute?

    Har själv bara haft möjlighet att prova den under den mest intensiva pollendrabbningen med klart försämrat lukt- och därmed också smaksinne till följd. Trots detta kunde jag ana en oerhört bra öl från Sveriges, i mitt tycke, jämnaste bryggeri och en låda känns klart intressant.

    SvaraRadera
  26. Hej Samuel F: Priset per flaska blev 31 sek/flaska totalt 620 sek. Man betalar 30% i förskott i butiken när man har godkännt priset. Vet inte om priset kan variera, men detta var priset den 24/4-09.

    SvaraRadera
  27. Jag beställde 10 flaskor Trashy Blonde den 3 maj och fick idag SMS om att den finns att hämta. Dock fick jag stå på mig OERHÖRT länge innan dom tillät mig beställa mer än en flaska. Hur många ggr jag som konsument fått stå och lära ut till personalen vad som gäller vid beställning har jag tappat räkningen över. Lätt är det aldrig. Vill inte ens tänka tanken vad leverantören av denna öl skulle anse om SB tvingade konsumenten att enbart beställa en flaska...befängt.

    SvaraRadera
  28. Efter nytt samtal med SB Tornby (Lkpg) fick jag beskedet att McBrian Ale fortfarande inte är "nollad" och att den beräknas levereras den 15 maj... så än finns det hopp. Och det har snöat på midsommar också har jag hört.

    Den som lever får se.

    SvaraRadera
  29. @Samuel F: Jag betalade också 620 kr för 20 flaskor.

    SvaraRadera
  30. Hej!
    Min bestämda uppfattning i frågan om Monopolets vara eller icke vara är att det troligen skulle bli ganska eller väldigt svårt för mindre producenter/importörer att överleva. Självklart måste man alltid vara kritisk när någon har ett monopol att luta sig mot, men jag har svårt att se att de 4 stora matvarukedjorna i detta land kommer erbjuda samma sortiment som Systembolaget gör idag!! Det kommer innebära att de stora bryggerierna med mycket pengar efter många års volymförsäljning och exklusivitet inom svensk daglivaruhandel kommer "köpa" platserna plus att de redan har kontakten med kedjorna! Självklart kommer det finnas ett mindre sortiment med importerad öl och lokalproducerad öl men det kommer stanna där. Visst kommer mindre ölbutiker att växa fram med bredd och djup etc men med risk för dålig lönsamhet. Väldigt många dricker volymöl idag och ganska, få än så länge, dricker "nischade" produkter!
    Med lite förändringar som flera inlägg anspelar på tror jag att de sanna "öldrickarna" skulle bli nöjda med Systembolaget fram över!
    Tack för ordet!/LR

    SvaraRadera
  31. @LR: Hur tycker du att det fungerar i Danmark?

    SvaraRadera
  32. Jag skulle vilja mena att situationen i Danmark är annurlunda mycket beroende på den annorlunda geografin. Köpenhamn är en betydligt större del av Danmark än vad Stockholm är av Sverige. Jag betvivlar inte att det kommer växa upp något liknande ölbutikken i Stockholm men frågan är om det kommer vara tillräkligt för att de svenska microbryggerierna ska kunna överleva. Åandra sidan kommer kanske mer utländsk kvalitetsöl göras tillgänglig och det är ju väldigt positivt.

    SvaraRadera
  33. Sverige består av så mycket mer än Stockholm. Det kanske kan funka med nichade butiker i storstan. Vi som bor ute i landet får nöja oss med systembolaget. Jag bor i en mindre stad som har haft ett väldigt dåligt Bolag. Men allteftersom det "gammla gardet" har slutat och intresset för öl(vi är några som startat ett ölsällskap) har ökat så börjar det funka riktigt bra. Jag tror att om man har en vettig dialog med personalen så funkar det bra. De blir också nyfikna.

    SvaraRadera
  34. I Danmark finns det en lång tradition med mindre fristående köttbutiker, ostförsäljare, bagerier, vinhandlare etc.

    I Sverige dominerar de stora livsmedelskedjorna som leds av räknenissar. De främjar ett centralt styrt sortiment baserat på enfald.

    SvaraRadera
  35. I Danmark finns det en lång tradition med mindre fristående köttbutiker, ostförsäljare, bagerier, vinhandlare etc.I många avseenden ett mycket mera civiliserat land än Sverige, säger jag.

    SvaraRadera
  36. Som öldrickare ska man inte förvänta sig att Systembolaget sköter sig. De är riktigt usla på att tillhandahålla bra öl och att hålla på att beställa är irriterande. Ineffektivt monopol som borde läggas ner. Nu slipper jag bry mig om det hopplösa företaget för jag bor i England och då kan jag få tag i den ale jag vill dricka eller annan öl. Valfriheten är större och jag slipper irritera mig för att de bara har en sorts ale i affären.

    SvaraRadera