2009-01-02

Lanseringar 2009 januari - september

De vet vad du vill ha.

I våras pratade jag om att Systembolagets lanseringsplaner är ett intressant dokument för den dryckesintresserade - här kan man läsa hur inköpsavdelningen tänkt sig året och vad för stilar man kan vänta sig. Dokumenten (länk till del 1 del 2) kom redan tidigare i höstas men det har inte blivit av läsa dem förrän nu.

Å andra sidan passar det ju bra i det nya året.

Redan i förordet ser jag en nyhet: Det blir en lansering 1 juli, vilket inte skett (Eller varit väldigt improviserat) tidigare. Ekologiska varor, klimatvänliga förpackningar, små flaskor och lägre alkoholhalt är annars ledorden för 2009.

Säsongsvaror (utpekat bland annat öl) är "Sommar", "Midsommar" och "Kräftor".

Vin, vin, vin, sprit, sprit...

Det här är ju en positiv analys:
Efterfrågan på mer exklusiva ölsorter ökar ständigt. Kunskapsnivån och intresset för öl bland de svenska konsumenterna har antagligen aldrig varit större. Många restauranger/barer profilerar sig med ett stort och brett ölsortiment, fatölskranarna med mer profilöl blir fler och fler, och resor till bryggerier och öldistrikt i Europa är populärare än någonsin. Media har på bred front återkommande recensioner av lanseringar.
...
Vi vill också förnya sortimentet med nya ursprung, lågkaloriartiklar och förhoppningsvis fler ekologiska erbjudanden. Och söka en glutenfri ale.
Här är det som kommer i den fasta lanseringen i april:

Modul Produktgrupp Ursprung Beskrivning
BAS Lager burk svensk (0–5,9%) Sverige Good value/premium
BAS Ale/porter/stout flaska (0–5,9%) SverigePremium
BAS Halvsöt/söt cider burk
Good value
T1 Lager flaska internationell (0–5,9%)
Premium
T1 Lager burk internationell (0–5,9%)
Good value/Premium
T1 Ale/porter/stout flaska (0–5,9%) Storbritannien Premium
T1 Ale/porter/stout extra stark (6,0+ %) StorbritannienPremium
T2 Lager flaska internationell (0–5,9%)
Premium
T2 Lager flaska svensk (0–5,9%) Sverige Premium
T2 Ale/porter/stout flaska (0–5,9%) Sverige Premium
T2 Veteöl flaska/burk EU/USA Premium
T3 Ale/porter/stout flaska (0–5,9%) EU glutenfri Premium
T4 Ale/porter/stout flaska (0–5,9%)
Premium
T4 Ale/porter/stout extra stark(6,0+ %)
Premium


Okej, vad av det där är redan känt? Premium-veteölen blir Left Hand Haystack Wheat. Den ena svenska alen blir Oppigård Single Hop Ale. Jag kommer inte på någon mer just nu?

Tja, de tillfälliga släppen var inte så många så de får ni glo på själva. Det verkar dock som att man sparar de starkare ölen (>6%) till mitt-i-månaden-släppen.

Senare tillägg: Den svenska alen i BAS kommer att bli Ekholmen Ekologiska Ale från Nynäshamns Ångbryggeri.

6 kommentarer:

  1. Det här är banne mig sista gången jag gör en HTML-tabell för hand!

    SvaraRadera
  2. Hmm.. eftersom det enda efterfrågade ölet från USA verkar ha fyllts upp av Haystack, så får vi bara hoppas att de två sista posterna blir öl från USA. Annars känns det lite trist.

    Allvarligt talat, jag fattar inte varför det kryllar av billig lagerburk på bolaget. Det måste ju finnas över 20 sorter, där i princip de flesta är ruggigt lika, och i samma prisklass. Det är ju ganska sjukt.

    SvaraRadera
  3. dempa: Därför att det är det som säljer. Om du kollar i dokumentet jag länkade till ser du hur Systembolaget resonerar.

    SvaraRadera
  4. Jag har efter en ganska ambitiös period av ölutforskande under de senaste åren tingats acceptera att Amerikansk ale på 6-8% är i stort sett det enda jag bryr mig om på allvar. Trots idoga försök är porter, stout, veteöl, *bock, belgare, italienare och alla andra galenskaper helt enkelt inte något jag lyckats odla upp något genuint intresse för. Jag vill gilla öl generellt, men när det väl gäller är min smak mycket smal och specifik.

    När jag pratar med vänner & bekanta om öl eller läser på nätet så verkar många som laborerat med olika knas-öl ha kommit fram till ungefär samma sak, så även om eventuella närvarande statistiker lär harkla sig nu så känns det som om jag representerar någon sorts övergripande trend här.

    Att det inte finns en enda bra amerikansk IPA i fasta sortimentet är en skam. De amerikanska pale ale som finns (Red Seal, Anchor, Liberty Ale, Sierra Nevada och lill-fisen Samuel Adams bara va?) förtjänar inte att allena representera stilen i Sverige. Jag planerar att åka till USA i år igen och ärligt talat står öl för närmare halva lockelsen.

    Ett motargument till denna IPA-önskan är kanske försäljningssiffrorna, men med Systembolagets monopolposition får inköparna nog acceptera att det är deras egen förtjänst. Ger man Staropramen fem gånger mer utrymme än Brooklyn Lager så kommer givetvis Brooklyn framstå som en nischad konässörsprodukt och får väldigt svårt att locka stora volymer köpare.

    Samtidigt får jag kanske acceptera att konceptet "lägsta gemensamma nämnare" fungerar - Per Gessle säljer ju som smör, och Sofiero likaså. Men det betyder inte att man ska sluta att högljutt protestera när detta av de mindre insatta tas som ett kvalitetstecken.

    SvaraRadera
  5. En liten komplettering, från dokument 2:

    Fasta lanseringar öl med mera, oktober 2009
    T3 Ale/porter/stout extra stark (6,0+ %) USA/Kanada Premium

    ...är inte det där en IPA så slåss jag.

    SvaraRadera
  6. ukiro: Det officiella sättet att tackla det här är att prata med butikspersonalen, göra privatimporter och på olika sätt prata med kundtjänst.

    Huruvida det är effektivt har jag faktiskt ingen aning om.

    SvaraRadera