2014-02-02

Distribution

”Gyllentorget”
Jag har funderat en del över det här med Systembolaget och deras distribution av ”lokalt producerade drycker”.

För de som inte stött på fenomenet under de senaste två åren då det hela har varit igång så… tror jag inte på er. Men ni kan läsa mer här.

Som sagt, jag har funderat. På utvecklingen, och om det här egentligen är bra eller dåligt, i stort och smått.

För det lilla bryggeriet måste det vara perfekt. Man kan brygga lite vad man vill och när man vill. Inget tjafs med tendrar, urvalsprocesser eller osäkra lanseringar.

Om etiketterna håller måttet så är det bara (efter lite initial byråkrati, kan tänkas) att åka förbi de närmsta butikerna med de flaskor man fått ihop. Sedan får Systembolaget stå för resten av jobbet och kostnaden om kunder i andra butiker vill kunna köpa ölen.

I slutänden får alla Systembolagets kunder stå för den inte helt låga notan – flaskorna skickas med postpaket mellan butikerna. Och hanteringen sköts av butikens säljare. Som kanske har annat att göra?

Bra för ölentusiasterna, också. Till skillnad från det motsvarande system som testades för knappt 20 år sedan så går det att beställa enstaka flaskor från hela landet. Inte bara ”till butiker inom M län”, eller vad det nu var.

Små företag är snabba och känsliga för förändringar, och flera bryggerier har sagt sådant som ”vi kör på med en öl tills den slagit i taket. Sedan får den ta en paus under några månader” alternativt ”Om någon öl sålt för mycket så tar vi helt enkelt fram en ny variant med ett nytt namn”.

Så det är väl bra?

Nja. Något i det här skaver hos mig.

Det är inte för att vara snäll mot de små eller av omsorg för öldrickarna som det här systemet är infört. Nej, Systembolaget ville stävja diskussionen om ”gårdsförsäljning” innan den kommit igång ordentligt. Eftersom Systembolaget har som ett av sina mål att behålla sitt monopol, och de var oroade för vad gårdsförsäljning skulle kunna leda till.

Men det är inte det som jag främst tänker på.

Det är att det redan fått småbryggerierna att bli ett A-lag och ett B-lag.

En grupp som kör på de storas villkor. Lämnar in tenders, tävlar om lanseringar. Som har rikstäckande distribution hos något av de företag som sysslar med sådant. Som kanske har några öl i det ordinarie sortimentet. Som skaffar fler tankar. Som anställer.

Och det gillar jag.

Och så de som jobbar på den mindre skalan. De som kanske inte ens har bryggande som heltidssysselsättning. Som vill ha friheten att hitta på ett öl på sina egna villkor. Som kanske inte ens jobbar med full kapacitet på sitt bryggverk: ”Vi får in tillräckligt med pengar för löner och andra kostnader”

Och det gillar jag också, och kan med ett romantiskt skimmer ha en viss avundsjuka.

Men.

Jag som följt den här utvecklingen sedan de första stapplande stegen under nittiotalets mitt och framåt är orolig för tillväxten. Jag tycker ju om det som de bryggerier som dykt upp under de här 20 åren gör, och jag vill att deras ofta högkvalitativa produkter ska kunna komma fler till del. Oftare och mer utspritt.

Och vad jag oroar mig för är att de som fokuserar på det lokala produkt-konceptet kommer att få en barriär att ta sig igenom om de funderar på att växa. Att skaffa ett distributionsavtal kräver jobb, och kostar pengar.

Eller så oroar jag mig i onödan, och de minsta kommer att bli så många att de skaffar marknadsandelar tillsammans genom sitt blotta antal.

Och så är det så här med lokala produkt-distributionen. Vad händer om Systembolaget tycker att det är för dyrt, onödigt och jobbigt? Om de lägger ner det?

Jag har inte alla svar på ens mina egna frågor, och jag vet egentligen inte vad jag tycker om alla överväganden, delar och vinklar på det här (min bakgrund Ericsson, Saab och Landstinget är inte till stor hjälp nu). Men eftersom ingen annan verkar fundera över ämnet, så…


1 kommentar:

  1. Är det kvantiteten eller kvaliteten som räknas? Just ny garanterar Systembolaget hyllplatser åt öl av tveksam kvalitet bara för att den är lokalt producerad. Det är bra för entreprenörsskapet, men får det bryggerierna att optimera kvaliteten? Tveksamt. Och de som är av bäst kvalitet kommer att hitta sina distributionskanaler ändå.

    SvaraRadera