2012-05-22

Intervju: Doorstep Brew


Doorstep Brew är ett företag som säljer öl från Danmark till ölintresserade svenskar. De drog igång sin verksamhet i mars 2012, och säljer sin öl i färdiga, blandade lådor. En låda innehåller 12 flaskor (330-500 ml) eller 6 flaskor (700-750 ml). Företaget sköter inbetalningarna av svensk alkoholskatt och övriga avgifter och är en helt legal verksamhet (som jag faktiskt skissade på redan sommaren 2008).

Kunderna kan beställa enskilda lådor, eller prenumerera på lådor enligt ett förutbestämt tema och få 6 eller 10 lådor om året.

Lådorna levereras hem till dörren (därav namnet) genom en tjänst hos logistikföretaget Bring som ursprungligen utvecklats för vinklubbarna där de har hand om den viktiga legitimationskontrollen.

Jag har varit på gång att intervjua dem under ett bra tag, och i söndags fall alla bitar på plats. Det kändes också lite roligare att kolla hur det gått på riktigt i stället för att höra gissningar och förhoppningar innan starten (som det först var tänkt). Carl Klimfors, ägare av Doorstep Brew tog god tid på sig att prata med mig och löste en del kommunikationstekniska problem vilket han ska ha stort tack för.

I korthet hade det gått över förväntan. Det hade slumpat sig så att lanseringen skedde samtidigt som Linköping Beer Expo (länk), och de ställde ut på festivalen utrustade med lite demonstrationsflaskor och ett par datorer för att visa upp sig för allmänheten.

Redan då överraskades de av det stora intresset, inte minst att de fick flera lådbeställningar och prenumeranter på stående fot. ”Vi visste att det fanns ett uppdämt intresse därute, och folk förstod att det var en seriös satsning när de såg att vi fanns 'på riktigt'” funderar Carl.

Hade något förvånat honom under den här tiden? Har kunderna handlat som förväntat?

Ja och nej: Det är populärast att handla enskilda lådor. Den lilla prenumerationen (6 lådor per år) har varit populärare än den stora (10 lådor per år). Och prenumerationen ”Håll stilen (porter & stout)” har föga förvånande varit den mest sålda. Den mest varierade prenumerationen ”Kompletta ölprovningen” har också sålt bra.

Prenumerationerna kommer i två prisklasser: ”Finsmakaren” som undviker de dyraste sorterna och ”connoisseuren” som dyker ner ordentligt i dem. Något oväntat är det en rejäl övervikt för connoisseuren för alla prenumerationer, utom för ”Upptäcksresan” där den mindre lyxiga lådan leder, kanske för att den har mer av introduktionskaraktär?

Lite förvånande var att den populäraste enskilda lådan var ”Lambic upplevelsen”, att det fanns ett sådant intresse för suröl trodde de inte. Det var tur att de fått tag på ett större parti riktigt bra öl från Cantillon innan lanseringen. Eller består populariteten just i att det är öl från denna utsökta tillverkare?

Vissa prenumerationer har haft en väntat liten åtgång, framför allt ”Håll stilen (lager)”. Svenskarna är som jag märkt på andra håll inte riktigt mogna för denna underskattade familj än.

När jag tittade igenom webbsidorna noterade jag att det är många danska öl. Det förklarades med att företaget ju är danskt och hade goda kontakter med bryggerierna, dels med att danskarna faktiskt gör intressant och god öl av internationell klass. Doorstep Brew vill också bekämpa åsikten att dansk mikrobryggd öl är onödigt dyr.

En prenumeration som hade varit självklar för några år sedan hade varit ”Belgisk öl”, men det är en produkt de inte lanserat (än): ”Vi upplever det som att de ölintresserade har botaniserat sig igenom de belgiska bryggerierna och att en viss mättnad infunnit sig”.

Två områden är framför allt intressanta i en nära framtid, berättar Carl: Sverige. Men här måste man hitta lösningar på flera logistiska problem och finna en svenska samarbetspartner. USA är det andra, och det jobbar man på så pass att de ska åka till Kalifornien senare i år för att hitta bryggerier som inte är så kända i Sverige.

Lådor på väg.
Dessutom har de kontakter i Belgien och Holland som det jobbas med. Anledningen till att starta företaget var att de upplevde att det fanns hål i det svenska ölsortimentet, framför allt på Systembolaget. De vill vara ett komplement till deras sortiment och upplever sig inte alls som konkurrenter. Tanken är också att kunna ge de som bor en bit bort från de stora ölkrogarna tillgång till de öl som aldrig hittar ut från restaurangernas sortiment. Här tror de sig ha en mycket större flexibilitet än Systembolaget.

Feedbacken från kunderna om de färdigvalda lådorna och prenumerationerna har varit mycket positiv hittills, dialogen med kunderna är viktig och givande. Det har dock från start funnits ett stort önskemål:

Att fritt få plocka ihop helt egna lådor.

Det är ett upplägg som finns i planerna, men det finns flera problem som måste lösas: Först måste de ha ett större lager att kunna plocka från, dels måste en fullständig webbutik skapas.

Har det varit några problem med logistiken? Har någon öl blivit dålig när den väl kommit ut? Hur har det varit med glaskross? Inga problem med öl som blivit dålig, och krossat glas har bara skett i ett enda fall, när bloggen Basunen Bar & Cigarr beställt en Cantillon-låda (länk).

En nyhet som lanserades i veckan är fraktalternativet uthämtning, ett billigare alternativ för (just nu) de som bor i Malmö. Bring gör ett bra jobb, men det blir en kännbar kostnad per flaska, speciellt om man bara beställer en låda. På det här sättet hoppas de få ner fraktkostnaden, att ha som ett alternativ.

5 kommentarer:

  1. Skralt utbud, och det här med att mixa lådor - 6 av en sort och 6 av en annan etc tycker jag inte är så bra flexibiltet? /Nisse666

    SvaraRadera
  2. Vore intressant att veta vilka bryggerier de "goda kontakterna med danska bryggerier" gäller. De vi jobbar med och som finns listade på Doorstepbrews hemsida vill inte ha något med Doorstepbrew att göra och har ingen som helst kontakt med dem alls. Vad jag har hört gällde det även flera av de andra bryggerierna.

    Vad jag anser i övrigt om deras sätt att svartmåla både Systembolaget och befintliga importörer framgår här: http://olradet.blogspot.se/2012/04/kronika-doorstep-brew-en-utmanare-eller.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Formuleringen "goda kontakter" var min.

      Radera
    2. Ok. Dock kvarstår faktum att de listar bryggerier som de inte handlar av utan möjligtvis kommer åt genom grossist, samtidigt som de utmålar sig som garanten för att samma producenter (som alltså inte vill sälja genom Doorstepbrew) nu äntligen får en distributör "med respekt för konstnärerna som framställer produkterna". Om de verkligen hade respekt för konstnärerna bakom produkterna borde de inte sälja deras produkter mot deras vilja eller ens ha dem listade på sin sida. Så jag drar min egen slutsats om hur mycket de respekterar dessa konstnärer.

      Radera
  3. De verkar inte ha korrekturläst sin sida alls, så nått vidare bra första intryck gör de ju inte. Särskrivningar i mängder, stavfel i nästan lika stor utsträckning (t. ex. "Stonzo")...
    Att sedan prisuppgifterna är fel, eller åtminstone otydliga, gör inte saken bättre. Samma pris för 6 lådor som för 10? Skulle i och för sig inte varit så dumt med 10*12 flaskor för 750 kr, men det är väl inte så troligt att det är så.

    SvaraRadera