2011-11-27

Beer Magazine


För ungefär en månad sedan läste jag i någon svensk ölblogg att Press Stop tagit hem en öltidning – något som saknats sedan brittiska Beers Of The World blev nedlagd för några år sedan.

Det borde man ju uppmuntra, tyckte jag, men hann inte så mycket mer innan frugan köpt #21 (sep/oct 2011) av Beer Magazine åt mig i den lokala Press Stop-butiken. Det var 3-4 veckor sedan och jag har sedan dess bläddrat i denna amerikanska tidning, utan att riktigt komma loss med att skriva om den.

Jag prenumererar på en annan amerikansk öltidskrift, Beer Advocate Magazine, sedan innan den började ges ut. Tyvärr kan man inte längre prenumerera på den utanför USA, men jag lyckades slinka igenom. Det är alltså tidningen jag har som referens när jag läser den här.

Tidningens slogan på omslaget är ”Drink · Laugh · Learn · Happy Hour” och redan där anges tonen, att jämföras med ”Respect beer!”.

Och just tonen skiljer tidningarna åt. Efter lite bläddrande insåg jag en annan bidragande orsak till detta: Beer Mag har sitt säte i Riverside, Kalifornien. BA Mag har sitt i Boston, Massachusetts.

Beer Magazine är grabbigare och avspänd på ett lite nervöst sätt. När jag tittar bland tidigare nummer är omslagstemat tydligt: Snygga brudar med generösa urringningar. Och öl. BA Mag brukar ha bilder på bryggare, bryggerier eller barinteriörer.

Och ungefär på samma sätt fortsätter det inne i tidningen.

Huvudartikeln är en intervju med årets upplaga av ”The St. Pauli Girl”, som vunnit en amerikansk skönhetstävling och får därför vara på etiketten på en serie öl från Bremen, St. Pauli Girl. En öl jag inte stött på, men jag var nog å andra sidan bara på Mc Donald's när jag stannade till i Bremen. Den verkar vanligare i USA.

Fast det finns artiklar om öl också. München Dunkles är i fokus i en fyllig stil-artikel. Intervju med en bryggare från en bryggpub i Hollywood och ett reportage från Deschutes Brewery.

Liksom längre recensioner av 15 öl: Bootlegger's Knuckle Sandwich DIPA får högsta betyg, 98/100, Northen Brewing Honey Brown Lager får lägst, 86/100. Å andra sidan kostar ett sexpack av den senare bara $ 5 så den rekommenderades ändå. En kul detalj är att vid varje öl ser man var i USA den distribueras. Lärdom: De verkar inte ha så kul i Alabama…

Öl och mat får även det plats. Ett annorlunda perspekiv ger artikeln om att brygga egen öl primärt för att ha som matlagningsingrediens. Eller använda malt och humle som matingredienser. Tom Leykins är är tydligen en känd och kontroversiell radio-kock som bjuder på ett recept till en spansk kycklinggryta, Arroz Con Pollo, som kokas med sake och Firestone Walker Doubble Barrel Ale. Det ska nog testas vid tillfälle.

Tidningen har också ett temauppslag med ”roliga ölnamn”: Golden Showers, Tactical Nuclear Penguin, Happy Ending, Panty Peeler, 400 Pound Monkey… Tja, jag har väl inte amerikansk humor.

Hembryggarna har en del att hämta i en ganska detaljerad artikel om hur man håller fat och fattappar rena. Liksom en artikel om hur man kan odla humle och korn själv.

Okej. Listor finns också. För att fira att de fyller 21 presenterar de sina 51 bästa öl de recenserat hittills. Generellt verkar betygen vara väldigt höga, men de förklarar också att de bara publicerar de högst betygsatta testerna. Fast listan ser inte riktigt ut som på Beer Advocate eller RateBeer. Här är de öl som alla fått 98/100, det hittills högst utdelade betyget:
  • Ballast Point Sea Monster
  • Bootlegger's Knuckle Sandwich DIPA
  • Flying Dog Coffee Stout Batch 2
  • Goose Island Bourbon Coffee Stout
  • Oskar Blues Ten Fidy
  • Great Divide Yeti Imperial Stout
  • Sweetwater Happy Ending Imp. Stout
  • Sierra Nevada Hoptimum Imp. IPA
Så, vad tyckte jag? Nja. den var nog inget för mig riktigt. Jag håller mig nog till den mer Europeiska, tråkigare och mer faktaspäckade Beer Advocate Magazine.

BA Mag, förresten. De flesta trodde väl att det var ett självmordsprojekt att börja ge ut den tidningen, och genom åren har den varierat i format, distribution och papperskvalitet. Men nu är de uppe i #57, tidningen blir allt tjockare och snyggare och de har faktiskt heltidsanställt ett par redaktörer. Tidningen drar dessutom in pengar till websiten, det var det nog ingen som trodde då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar