2011-08-02

Släppfunderingar

Bild: Systembolaget
Igår var det höstens första systembolagssläpp.

Det kom nyheter/släpp, på systembolagsspråk lanseringar, dels i TSE (Tillfälligt Sortiment Exklusiv) som tidigare varit uppdelat i två släpp; ett i de största butikerna T5 den första försäljningsdagen i månaden, ett i de tre vinkällarbutikerna T7 som tidigare varit kring den 15 i varje månad.

TST (Tillfälligt Sortiment Tid), som den här gången bestod av två ”höstöl” kom också den första försäljningsdagen.

Aningen mer jobb för butikerna alltså. Och aningen mer att göra vid besöket.

Jag småpratade lite med personalen i väntan på att de skulle komma in i sina datorsystem. Uppfattningen var klar: Om det för 10 år sedan var rusning till vinsläppen så är det idag samma typ av mindre hysteri kring öl och exklusivare whisk(e)y. Förutom ett fåtal släpp med lagringsbart exklusivt vin märks knapp de släppen idag.

Och så den här svenska rättviseaspekten på släppen. Är det okej att någon som står på rätt plats kan plocka till sig hälften av den öl som kommit till butiken? Borde man ha kvotering första timmen/dagen?

Problemet är ju att det här är ett monopol, så jag kan inte gå till grannbutiken.

Och hur ska en importör egentligen göra om man får in en riktigt exklusiv vara? Jag spekulerar: Säg att de får in 240 flaskor totalt. Hälften går till deras utvalda krogkunder, då har man 120 flaskor kvar. Det verkar som om de splittras i 3 till vinkällarbutikerna eller i 4 med 30 flaskor i depå för andra att beställa.

Här kommer nästa problem in, det som uppmärksammades vid släppet av Hello My Nams Is Ingrid i våras: Systembolagets beställningssystem är inte riktigt designat att ställa alla kundordar i en central kö, utan den faktiska tilldelningen kommer på hur ofta och när i veckan varje butik beställer från sina leverantörer. Det här borde gå att ändra, tycker jag.  

Jag vet inte riktigt hur man ska lösa det här. Skulle det vara bättre med 0 flaskor till Systembolaget och allt till krogarna? Kanske, men då blir ju inte lagrings-ölnördarna direkt nöjda. Och de som bor i mindre orter får inte ens chansen.

Tankarna på kvotering återkommer.

Igår gällde det framför allt Bigfoot, men jag tror att de här scenerna kommer att upprepas ett antal gånger under hösten.

Till stor del beror det här på att antalet personer med stort ölintresse fullkomligt exploderat de senaste åren. Ölbloggarna har nog en del av ”skulden”, men det var väl delvis det vi var ute efter? Bryggerierna, inköparna  och distributörerna gör vad de kan för att tillmötesgå den ökade efterfrågan. Men det går långsammare än vad det idealiskt skulle behöva.

Och, som flera bryggare och distributörer jag pratat med påpekar: Det är inte de här små exklusiva släppen som ger pengarna att bygga ut, det är framför allt det ordinarie sortimentet där ett fåtal flaskor säljs varje dag i många butiker.

Eller så gör man som Oceanbryggeriet med flera: Inser att man inte kan mätta hela marknaden utan fokuserar på den lokala efterfrågan som man faktiskt kan möta. Det är samma tendens som kan ses i USA.

Systembolaget gör nog vad de kan, men hela systemet känns för kantigt för att hantera det här köpmönstret.

12 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med dig. Någon tilläts att köpa en hel låda Southern H från SN i går när personen stod bland dom första i kön. Men hur detta ska lösas vet ej jag. Vi får hoppas lite på gårdsförsäljningen så blir bilsemestrarna lite mer spännande...
    Mvh Malt

    SvaraRadera
  2. @Malt -Det är väl knappast ett problem oavsett vilket systembolag som du pratar om. Då både Gbg och Malmö fortfarande har flaskor kvar. Och i Sthlm fanns det flaskor kvar till minst kl 15:45 igår.

    SvaraRadera
  3. Det är ju väldigt positivt att det blivit ett större ölintresse i landet. Dock verkar det ju inte som att Systembolaget hänger med helt i svängarna. Nog borde de kunna få in fler flaskor av det mesta och borde kunna bli bättre på hur de fördelar flaskorna mellan butikerna också. 110 respektive 132 stycken Bitch Please i vinkällarbutikerna i Stockholm respektive Malmö medan många andra butiker bara fick någon låda som tog slut första dagen.

    SvaraRadera
  4. Jag vet inte om jag har missuppfattat något här. Men kvotering på Bigfoot som Systembolaget köpt in 12000 flaskor av? Förra året köptes det in 8500 flaskor. Och av vad jag kommer ihåg, fanns de kvar MINST en vecka efter lanseringen.

    SvaraRadera
  5. Systembolaget här hade 72 flaskor Bigfoot. 10 minuter över 10 var alla slut. De hade 72 flaskor Drakens DIPA som det fanns en kvar av. Ja, det kommer kanske in mer senare men det är irriterande att inte få någon flaska alls av vissa nyheter när man åker speciellt till det bolag som har nyheterna. Känns som att det är mer rationellt att gå och beställa en flaska i det närmaste bolaget och dagen efter gå och beställa fler.

    SvaraRadera
  6. Depåbeställningar använder en central kö.

    SvaraRadera
  7. @Jost: Jo, mitt exempel var konkret, men inte helt välvalt.

    SvaraRadera
  8. I Nordstan i Gbg delar de ut kuponger vid de riktigt exklusiva släppen av tex whisky och vin. Den ända öl jag vet som har kvoterats är Brewdogs whisky-fatlagrade sak för ca 400 spänn som släpptes för något år sedan. Man får helt enkelt en kupong med max-antal flaskor du kan köpa och utan kupong blir det inga flaskor. Kupongen växlas mot flaskor inne i butiken vid en speciellt disk dvs inte i kassan. Skulle det var en modell? Det innebär ju att de som står i kö åtminstone får flaskor men anländer man efter insläppet är det ju samma problem då de återgått till den ordinarie hanteringen.

    SvaraRadera
  9. Systembolaget är bra, men kan bli bättre på många sätt. Nu pratar jag ur producentens synvinkel som naturligtvis också påverkar konsumenten.

    Vi på Ocean menar att vi är ett oberoende regionalt bryggeri (vår hemmamarknad) med utstickare till Stockholm och Malmö med stopp på vägen.

    Vi har än så länge kunna möta våra kunder med personlig service genom att stå för alla leveranser själva.Beställer en pub/restaurang Ocean får han också en nära kontakt till oss på bryggeriet.

    Många inklusive SB pratar om miljöpåverkan, närproducerat och en lokal identitet.

    Bra - men varför får vi då alla frågor från privatpersoner som inte kan köpa vår öl på sitt SB i Göteborg? Jo - vi får tre av våra närmsta SB, i vårt fall Gårda, Avenyn och Landala Torg.

    Det är stor skillnad på dessa tre SB, det förstår nog alla. SB Nordstan har ansökt centralt att få hålla tre av våra fem produkter i hyllan, jättebra.

    Men varför får vi inte möjlighet att sälja där vi också levererar hela kollin - Sisjön, Karljohansgatan, Linnégatan...listan kan göras lång och tröskeln att beställa ett helt kolli för cirka 600 SEK måste visa på ett underliggande behov av lokal öl.

    Där kan SB bli bättre - varför inte ett lokalt eller i vissa fall regionalt ordinarie sortiment? Inget fel på Överkalix eller min gamla hemstad Skellfteå - men är det verkligen dit vår öl ska? Skellefteå får nu ett eget bryggeri igen. Jättebra och jag hoppas dom lyckas. Men till dom stora marknaderna är det långt dom - 80 mil mellan Skellefteå-Stockholm är samma sträcka som till Skellefteå-Murmansk!!!

    Från Oceanbryggeriet till det nordligaste SB i Sverige så kommer vi söderut lätt till Italien. Är det så miljömedvetandet var tänkt?

    En annan sak som SB har sysslat med på den senaste tiden på vin och öl-sidan vad gäller offerter är så kallade riktade offerter där SB anser sig kunna känna av marknaden. Men - och ett stort men - varför står det ofta kvar dammiga flaskor från detta sortiment långt efter egentlig utgången tid?

    På vinsidan tycker man det är absurt att SB kan beställa ett vin som ska smaka si och så med just den druvan. Samma sak sker för oss bryggare som får en rätt hård receptbeskrivning av SB. Se på Single Hop offerten - såg flaskor som hade samlat damm och förmodligen inte var så fräscha av vinnaren i Kalmar, en hel hylla som det förmodligen inte hade plockats ur på ett tag.

    Istället skulle SB se på vad vi bryggerier (med bryggverk) har att erbjuda och i vilka volymer som kan anpassas till den tillväxt som kan anses som sund utan att som SAAB behöva ta in Dr Muller. Där kommer ett regionalt/lokalt ordinarie sortiment in.

    Visst skulle det vara kul att komma till Västerbotten och hitta Kallholmen, inte bara på SB i Skellefteå, utan kanske också i Piteå och Umeå? Eller Ocean på fler butiker i Göteborg och veta att det är ett lokalt bryggeri som bryr sig. Både om sina kunder och sin omvärld.

    Blev långt, men jag hoppas att något tänkvärt kom fram ur denna text.

    Mvh
    Thomas Bingebo
    Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera
  10. Första veckan kan man inte beställa mellan butiker, så... kanske låta allt vara i depån under den tiden och skicka ut till butiker av det som är kvar därefter?
    Lite trist kanske att inte kunna "spontanköpa", men hur ofta går det när det bara är de som planerat in tidigt besök som hinner se vissa av dessa?

    Apropå beställning mellan butiker:
    Om jag imorn bestämmer mig för att jag vill ha Sigtuna Merry Christmas (finns bara i Stockholm just nu) skulle det inte vara något som helst problem, bara att beställa så fixar bolaget.
    Om det däremot vore Fristadens Stolta Imperial Stout jag var ute efter skulle det inte gå alls, trots att den finns i butik i Eskilstuna...

    SvaraRadera
  11. @Delreich: Problemet är logistiken. Beställer du flaska mellan butiker kommer den att skickas som postpaket mellan butikerna, vilket gör flaskan dyr för Systembolaget, men det är en service de uppenbarligen vill bjuda på. Troligen av tradition, så har man kunnat göra länge.

    Om du beställer en lokal vara så vill inte Systembolaget stå för frakten - här har man ingen tradition att falla tillbaka på. Utan då är det distributören (i det här fallet Eskilstuna Ölkultur) som får ta sin bil till din butik. Och som Tomas Bingebo förklarar här är det inte vad de vill.

    Å andra sidan är det faktiskt lite charmigt att ölturista igenom Sverige.

    SvaraRadera
  12. Igår när jag var på systembolaget, dvs flera dagar efter släppet så var det en hel drös med Bigfoot kvar. Drakens var dock slut...(hansacompagniet, Malmö).

    Kan ju vara så att vissa öl går åt fortare i vissa butiker

    SvaraRadera