2011-06-02

Sveriges Bryggerier del II

Bild: Sveriges Bryggerier.

Det här är del II av en intervju jag fick med Cecilia Giertt, VD för Sveriges Bryggerier. Del I hittas här.

Ytterligare en fråga där Sveriges Bryggerier engagerat sig är gränshandeln, som med den stärkta kronan växt explosionsartat senaste året. Här var åsikten mycket tydlig:

Ju högre skatter Anders Borg vill införa, ju mer kommer han att urholka monopolet. Jag förstår inte varför man gör på det sättet, faktiskt. Sitter man i regeringen måste man se på hela bilden med smuggling och svartförsäljning. Jag tycker att det är ganska ansvarslöst att göra som man gör nu, att höja skatten ännu mer. 
Det är också så att om åker och handlar av gränshandeln så köper man mycket öl på samma gång. Och så dricker man mer än om man går ner till Systembolaget och köper det man ska ha just då. Och dricker starköl i stället för folköl eller lättöl. Det är så många som förnekar hur det egentligen ser ut, jag kan bli ganska förtvivlad över att man inte kan vara logisk när man pratar om öl.
I bakgrunden ligger kanske är något slags omtanke: Att det är bra att alkisarna på parkbänken har svårare att få tag i alkohol, men att man själv inte har några problem att handla från grannens garage? funderar jag. 
Det är märkligt, det hänger inte ihop.Jag tycker det är viktigt att om vi nu bestämt att vi ska ha ett monopol så ska det vara attraktivt för alla kunder. Även för de som kan ta sig till gränshandlarna.
Under senaste halvåret har alkohollagstiftningens regler om vad som får stå på förpackningen diskuterats flitigt, liksom Systembolagets tolkning av lagen. Men det är inget som Sveriges Bryggerier upplevt som ett problem. Relationen till Systembolaget är mycket god, och de uppskattar den professionalism som deras inköpsavdelning står för. Sedan vill ju alla sälja lite mer av sina egna produkter, förstås.

Jag passade på att ta upp ännu en av mina käpphästar: Svenskarnas fokusering vid alkoholhalt. Det är idag närmast omöjligt att sälja en öl på 3,8 %, och vissa specialbrygger en starkare variant av sådan öl för den svenska marknaden. ”Just att man koncentrerar sig mer på alkoholhalten än på ölens smak har och vilken mat den passar till är en negativ del av alkoholpolitiken: 

 Vi skulle vinna på att koncentrera oss på smak i stället för alkoholhalt. Där har vi verkligen en stor utbildningsuppgift. Det är så lätt att det blir alkoholhalt-fixerat med de regler vi när vi inte kan köpa mellanöl i livsmedelsbutikerna, och med de stränga åldersregler vi har. 
Om jag lyssnar på vad bryggmästarna säger så vill de snarare ha ett spann än strikta gränser. Det skulle vara lättare att få fram öl som passar bra till mat på det sättet. Det har också med skatterna att göra: Är ölet 3,5 % eller 3,6 %? Det borde vara mer flytande.
För några år sedan tilläts alkoholreklam i Sverige. Hur har branschen reagerat på det ur ert perspektiv?

Cecilia förklarar att hon inte riktigt förstår de hårda reglerna som reglerar alkoholreklamen. Om nu öl som produkt är tillåten borde man få marknadsföra den. ”Det blir väldigt snävt. Inte minst då utländska företag kan annonsera i utländska TV-kanaler som sänds till Sverige, men våra företag  får inte göra det. Det blir ganska orättvisa förutsättningar i marknadsföringen”.

Vi enas om att situationen i alla fall är bättre än i Norge, där reglerna påminner om de vi hade på åttiotalet…

En annan fråga som blivit allt mer aktuell är miljötänkande och ekologiska produkter. Är det något som Sveriges Bryggerier är involverade i och kanske driver?

Det är vi inte, det sköts bra nog av bryggerierna själva. Samordning av transporter är något som sker alltmer, liksom miljöanpassning av produktionen. Cecilia hade en teori att det beror på bryggeriernas beroende av friskt rent vatten. Då går det hand i hand. Dessutom är miljövänlig produktion ofta ekonomiskt fördelaktig. Hon har dock noterat att ekologisk öl sällan blir storsäljare i butikerna. Efterfrågan verkar låg.

Under de senaste 20 åren har det hänt otroligt mycket med ölsortimentet, både i bredd och vad som säljs. Det förr så storsäljande mellansegmentet har idag närmast försvunnit och gett plats åt lågprismärken och smalare, dyrare premiumöl.

En spännande utveckling, tycker hon och avslutar ”Det ska bli intressant att se vad som händer i framtiden, vart bryggbranschen tar vägen. Om det fortfarande kommer att kunna ha den bredd vi har i Sverige, trots att vi egentligen är ett väldigt litet ölland.”

2 kommentarer:

  1. En mycket intressant intrevju, speciellt som gränshandel och monopolet kommer upp.

    Bra jobbat Bark :)

    SvaraRadera
  2. Jag var inte riktigt förberedd på att hon skulle vara så klarspråkig.

    SvaraRadera