2011-02-14

Vardag


Vardag… Kommer till Systembolaget efter jobbet. En del grejer är tillfälligt slut. Som Ska Brewing Modus Hoperandi. Fast de ska ju lagerhållas i tre månader, och ny leverans var på gång om några dagar. Killen vid informationsdisken förklarade ”Jag har aldrig varit med om något liknande, jag har nog aldrig sålt så många flaskor öl så fort en nyhetsdag.”

Slöbeställde ett par flaskor Spendrups Bistro Lager som jag är lite nyfiken på. Leverans 1 mars. Mer att vänta på. Kollade, från samma bryggeri, Pistonhead Chimney Sweeper, den bortkollrade julölen. Fortfarande kollikrav à 24 flaskor. Vilket den inte är intressant nog för. Undrar vad de gör med all överbliven Pistonhead-julöl?

Nå, jag gick inte från Systembolgesbutiken tomhänt.

Hem för att laga mat. Jag är gräsänkling så jag passade på att fixa till en het kycklingcurry. Till det en dagsfärsk nyhet: Epic Armageddon IPA. Riktigt riktigt god, här ser vi höga betyg på ingående!

Efter denna excess så var det dags för flaskfoto med uppsamlingsheat för diverse öl från Systembolag och livsmedelsbutiker. Det är ett evigt pyssel.

Annars känner jag mig lite lätt oinspirerad vad gäller bloggandet. Vilket är synd, det finns mer än på länge att skriva om.

Senare tillägg: Bistro Lager hade visst kollikrav om 24 flaskor. Skulle inte tro det.

11 kommentarer:

  1. Intresset för ölnyheter verkar variera stort från ort till ort. Jag handlade mina Modus Hoperandi på Kungsgatan i Eskilstuna klockan 17.10. Då hade EN flaska sålts under hela måndagen, enligt lagersaldot. 47 av de 48 beställda fanns alltså kvar sju timmar efter öppning. Sjukt.

    SvaraRadera
  2. och i Växjö så gapade Modus hyllan tom, och besked om att den inte ens kommit till butiken. Skulle enligt uppgift komma in under morgondagen.

    SvaraRadera
  3. Mycket skum distribution. I Malmö fick en av de sex butikerna 48 flaskor som försvann innan lunch. Men varenda liten håla i Skåne (ber om ursäkt till er som bor där) fick också 48 varav de flesta står kvar. ????????????

    SvaraRadera
  4. Daniel Svensson> Jag är inte helt hundra på detta, men med 98 procents säkerhet tror att att varje butik själv bestämmer vad man vill ta hem av just dessa tillfälliga nyheter. Det är med andra ord fritt fram att köpa hem precis det man vill ha, det är inte butikerna som har "fått" ölen från varudepån.

    Den butik som tycker sig ha plats för alla nyheterna, kan alltså ta hem alla. Den butik som inte vill ha några alls kan strunta i att beställa. Typ.

    Det som är konstigt är att så många butiker verkar ha köpt hem Modus Hoperandi. Till och med mitt lokala systembolag i Eskilstuna centrum, som ALDRIG annars tar hem några spännande nyheter. Skumt!

    SvaraRadera
  5. det var inte de klomp som köpte på sig av Modus Hoperandi, har sett dem i stockholm vid öl släpp;)

    SvaraRadera
  6. Magnus, ge inte upp bloggandet. Vi är många som läser med stort intresse.

    SvaraRadera
  7. Systembutikerna bestämmer inte själv vilka nyheter de får ta hem, det styrs centralt baserat på inköpt kvantitet framförallt, och kundefterfrågan. I Modus fall var det logistikproblem som gjorde att inte alla butiker som skulle ha ölen hade den.

    SvaraRadera
  8. Anonym (den senaste i raden)> Är du verkligen hundra på det? Jag hade för en tid sedan en mailkonversation med Systembolaget om tilläggsmodulen T5, alltså de nyheter som bara släpps i ett 30-tal butiker. Då fick jag bland annat följande skickat till mig:

    "Vi har gjort en utvärdering tillsammans med butikerna i Sörmland. I våra undersökningar har vi inte funnit någon efterfrågan i Eskilstuna, Katrineholm och Nyköping. Till dessa orter har vi därför inte fördelat varorna som ingår i T5. Tillsvidare så rekommenderar jag dig att prata med butikspersonalen i butiken på Tuna Park eller i centrum och be dem beställa av varorna du är intresserad av. Även de butiker som inte har de exklusiva varor som fördelas till ett trettiotal butiker i landet kan beställa och lagerföra dessa."

    Den sista meningen är särskilt intressant. Systembolaget självt hävdar alltså att alla butiker har möjlighet att lagerföra T5-produkter!

    Då borde detta rimligtvis gälla även säsongsnyheterna, som släpps i betydligt större volymer än T5 och i en "bredare" tilläggsmodul.

    Jag tror det hela handlar om enskilda butikföreståndares okunskap och ovilja, jag.

    SvaraRadera
  9. En lansering i en viss modul innebär en viss garanterad butikstäckning. Vilka butiker som ingår i den garanterade butikstäckningen och den första beställningen till dessa butiker inför lansering sköts centralt. Därefter beställer butikerna själva beroende på försäljningen.

    Övriga butiker, som inte ingår i den garanterade butikstäckningen för aktuell modul, kan också ta hem varan, men måste inte ha den på hyllan. Alla butiker har ett visst antal fria hyllplatser att fylla upp efter eget beslut.

    SvaraRadera
  10. Marc> Tack för ett bra förtydligande!

    SvaraRadera
  11. Epic var ju fantastiskt smarrig. Smakrik så det räcker men ändå inte såpass humlig att beskan tog överhanden. Gott, smakrikt och prisvärt.

    SvaraRadera