2010-07-09

Systembolaget 2011 del VIII: Här har du din profil!

Det här är sista inlägget som stjäl information från Systembolagets lanseringsplan för 2011, jag lovar.

Som jag sagt tidigare år är lanseringsplanen det bästa verktyget som finns för att titta in i hjärna på Systembolaget, här berättar de varför de kommer att köpa in vissa varor och dokumentet ger en inblick i hur ett stort försäljningsbolag planerar sin verksamhet. Det känns rätt unikt att det är offentligt.

Men här är en liten godbit om hur de tänker sig oss ölnördar (i alla fall jag känner mig mer träffad än beskrivningarna av de andra kundgrupperna):

Grabbiga kunskapstörstare (8%)

Engagemanget kring alkoholhaltiga drycker är stort i det här segmentet. Det består främst av män som är 30–60 år med överrepresentation i storstad. De är heltidsarbetande
med en inkomst över medel. De är sambor med eller utan barn och är intresserade av motorsport, jakt och fiske, spel och TV.

Öl är en stor hobby, och samtidigt som de har sina favoriter gillar de att prova nya produkter. De konsumerar oftast vid en så kallad grabbkväll och då mest öl och whisky. Öl konsumerar de mer än dubbelt så mycket som andra kundsegment, sprit nästan lika mycket och cider och blanddrycker och vin ungefär som övriga segment. De största anledningarna till att de konsumerar är att unna sig själva eller att varva ner.

De handlar en gång varannan vecka eller oftare på Systembolaget. De köper nya produkter vid varje besök, och de främsta orsakerna till att de provar nya produkter jämfört med de andra segmenten är att testa något nytt, att de har druckit det på en bar och att det stod på nyhetshyllan.

Konsumtionsindex: 153

6 kommentarer:

  1. Haha ja man känner sig lätt träffad av den bilden. Är det nån jävel från Systemet som spionerar på mig? *tittar sig oroligt omkring* :)

    SvaraRadera
  2. Tycker inte det stämmer riktigt, men det är väl nära. Nästa år kommer nog profilen "Ölbloggaren". "De konsumerar öl vid så kallade ölbloggarprovningar", "de handlar nya produkter vid varje tillfälligt släpp", "främsta anledningen till att de köper nyheter är att ölen har hög sk 'rating' på olika ölsajter eller att någon annan har bloggat om ölen".

    SvaraRadera
  3. Stefan - vi ser dig...

    SvaraRadera
  4. "främsta anledningen till att de köper nyheter är att ölen har hög sk 'rating' på olika ölsajter eller att någon annan har bloggat om ölen"

    Jag trodde dom flesta öl-bloggare köpte allt. Eller så är det bara jag.

    SvaraRadera
  5. @Stefan: Jag tror inte vi ölbloggare är så många som våra läsare.

    Hoppas jag i alla fall.

    SvaraRadera
  6. Hehe, nej det tror inte jag heller, anmärkte bara på Rojos inlägg.

    SvaraRadera