2009-10-06

Guinness 250 år del I


Till att börja med: Resan, uppehållet och de arrangemang jag ska berätta om betalades av Carlsberg Sverige. De har inte på något sätt begärt några gentjänster, något skrivande eller någon slags särbehandling av sina produkter för detta.

Jag fick i somras frågor om jag ville hänga med till Dublin när Guinness firade sitt 250-årsjubileum. Det ville jag. Guinness känns som en öl som förlorat en del i popularitet i Sverige de senaste 10 åren, och det är en öl som det verkar finnas mycket myter om. Att åka dit skulle såklart vara ett kul avbrott i höstvardagen, och en chans att lära sig en del nytt.

Nå. Onsdagen den 23 september 03:30 ringde klockan. Gröt. Cykel. X40-tåg. SAS-flyg mellan Arlanda och Dublin. Allt gick smidigt och problemfritt. Jag träffade nu de andra svenskarna som var inbjudna: Christer från dryckes-branschtidningen Aprétif och Pelle från Nöjesguiden. Alla tre trötta och buttra på varsitt sätt.

Här började snöbollen som senare skulle skapa en del problem att rulla: Efter pass- och tull-korridorerna hälsades vi välkomna vid Guinness 250-montern. Vi förklarade vilka vi var, blev avprickade och hänvisade till bussen som skulle ta oss till hotellet. Med på planet hade också ett yngre par som vunnit den här resan i en tävling, men de såg jag faktiskt inte mer än så.

Vi skribenter satte oss i bussen märkt "Westbury" och väntade.

Och väntade. Ett par till kom in i den stora bussen, vi var nu sammanlagt 5 på de 49 passagerarplatserna. Minuterna blev snart till en halvtimme. Chaufförerna stod vid ett vindskydd och pratade om gamla minnen, verkade det som.

Efter en stund kom någon i Guinness 250-kläder och aktivitet påbörjades. I efterhand verkade det som om vi väntade på ytterligare personer som redan hade åkt, något hade gått fel i kommunikationen någonstans.

Under resan fick jag ett par nervösa SMS och telefonsamtal från Diageos Guinness 250-presstjänst. Var var vi? Varför var vi inte framme? Hur skulle vi nu göra? Klockan stod på 13:45 när vi åkte igenom tunneln under hamnområdet, och den planerade visningen av besökscentret Guinness Storehouse skulle dra igång 14:00 enligt schemat.

Vi checkade in på hotellet i blixtfart och blev beordrade att ta en taxi till bryggeriområdet. Vi förbjöds att äta på vägen - det hade vi inte tid till! Vi gnällde "Hungrig!".

Vid entrén till besökscentret - bryggeriet är verkligen större än jag kunnat föreställa mig! - stod ytterligare en ung dam i svarta kläder (alla som jobbade med arrangemanget hade tydligen blivit beordrade att bära helsvart) och stampade. Vi skrevs upp på nya listor och kördes upp till ställets lunchrestaurang. Indiskt kryddad kyckling valdes av alla tror jag. Vi hade nu fått sällskap av ytterligare några skribenter, bland annat paret från bussen som visade sig vara Belgare samt några spanjorskor.

När jag ätit och fått in deserten (chokladmouse och espresso) försökte jag i en stunds ro att para ihop den lätta efterrätten med någon av de öl vi hade beställt in; Guinness Draught, Guinness Extra Stout, Guinness Foreign Extra Stout, Guinnes 250 och experimentbrygden Guinness Mid-strengh. Det funkade inte speciellt bra, de var alla för torra.

Nu började vi tina upp, och det var nu dags att göra det vi egentligen kommit till huset för: Gå med på en av de vanliga turist-turerna.

10 kommentarer:

  1. Carlsbergarna är smarta som lobbar bland internet bloggarna.
    Vet att du oxå är smart, dock noterar man redan 3 större alster med Carlsberg inblandade, Garrett middag, Budweiser/Reisch och nu
    Guinness 250, det gäller att ha
    koll på "uppdragsgivarna" men det
    har du, bara en tanke.

    SvaraRadera
  2. @Anonym. Jo, jag inser risken, och jag har funderat en hel del på det här.

    Hittills tycker jag att jag håller mig på rätt sida om den här smala gränsen.

    Jag konstaterar också att jag inte varit ensam på arrangemangen.

    SvaraRadera
  3. Det är intressant att läsa vad du skriver om öl, men jag hoppas att du tar bra betalt för att vara en reklampelare till Carlsberg - det har de råd med.

    SvaraRadera
  4. Ja, jag hoppas att du inser att bara att skriva om evenemanget på bloggen så gör du reklam för dem. Känns lite sisådär faktiskt.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker inte att det här är något problem i och med inläggets första stycke. Om jag dessutom känner Bark rätt så kommer han inte tveka att skriva ner några produkter den här gången heller, om de förtjänar nedskrivning.

    SvaraRadera
  6. Skulle väl bli en ganska tom blogg ifall allt som anses vare reklam uteslöts?

    Bark: Keep up the good work!

    SvaraRadera
  7. Jag håller med anonym, det är ju såklart skillnad på reklam och reklam.

    Om Bark bara skulle skriva att carlsberg är "the shit" hela tiden efter detta så skull hans trovärdighet falla pladask.

    Men att göra ett seriöst inlägg om en ganska stor öl-händelse, (sponsrad eller ej) tycker jag knapast kan klassas som om att han blivit köpt av Carlsberg.

    Det händer att jag ibland får öl av tex bryggare eller leverantörer, jag kan ju alltid välja om jag skall skriva något om dom, OM jag gör det låter jag inte det faktum att jag har fått produkten påverka min recension.

    Jag var ju också med på middagen med Garrett och tycker inte att sort guld är en bra öl bara för det :-) däremot så tyckte jag att det var en trevlig middag och är tacksam för att jag blev bjuden.

    Eftersom det var en mycket intressant händelse ur ölsynpunkt så tyckte jag att det var värt att skriva om, jag är iallafall inte "mutad" för det.

    Det var min åsikt.

    /Fredrik

    SvaraRadera
  8. Om vi tänker oss att Bark är köpt av Carlsberg eller snart trampar över den smala gränsen. Gör det något för oss läsare? Bark själv kommer kanske känna sig lite smutsig. Men kommer det drabba oss? Vi säger att han börjar göra smygreklam för Semper Arden och Jacobsen. Är man så dum att man beställer fyra lådor bara för att Bark sa att den ölen är god så har man säkerligen gått på Carlsbergs tidigare reklam också. För oss är det värsta som kan hände att några dumma människor köper en låda fulöl och några entusiaster blir nyfikna och köper en flaska endast för att upptäcka att deras smak skiljer sig från Barks.

    SvaraRadera
  9. Fredrik: Nej precis, man får ju lite öl av bryggare osv men man håller ju sig fortfarande objektiv mot dessa företag. Sen är det ju mycket möjligt att de är bra och då kan de ju hyllas. Sålänge man är ärlig och inte låter sig påverkas av "mutor".

    Värsta som finns dock är ju bloggare som har reklampelare på sin blogg.

    *host*
    http://hittabiran.blogspot.com/
    *host*
    ;)

    SvaraRadera
  10. Allvarligt talat förstår jag inte vad problemet är att skriva om några evenemang anordnade av Carlsberg. Det är inte speciellt ovanligt att "vanliga" journalister blir inbjudna till diverse fester, arrangemang, presskonferenser osv. där det förekommer mat, sprit, resor och gud vet vad. I vilken mån det påverkar hur objektiv artikeln blir är ju en annan femma men om man inte får skriva något om öl/bryggerier/företag som bjuder på något så blir det med ens knepigt. Får man en öl av ett bryggeri kan man inte testa det för det är ju en gåva och det skulle påverka ens objektivitet, blir man inbjuden på ett bryggeribesök så kan man inte skriva om det för man har blivit inbjuden och får, ve och fasa, kanske testa någon öl och något tilltugg eller dylikt. Sist men inte minst; det är en privatpersons blogg och inte DN vi pratar om; Magnus har all rätt att skriva om vad han vill och är någon missnöjd så kan ju denne välja att ignorera inlägget eller söka sig någon annanstans. (Upptäckte att jag skrev om lite saker som redan behandlats av andra personer men det får jag bjuda på;-)

    SvaraRadera