2009-09-18

Några intryck från SB&WF 2009


Igår torsdag var jag på Stockholm Beer & Whiskey Festival. Och… Det mesta var väl sig likt. Välorganiserat, alla vet sin uppgift och själva ramverkat går mest på rutin.

En av anledningarna till att åka dit var att ta pulsen på Ölsverige, se om det gick att se några trender.

Och såhär ett dygn efteråt så är väl en sak som jag tyckte mig märka: Avvaktan. Avvaktan och mognad.

Det fanns inget nytt svenskt bryggeri på plats, ej heller någon svensk distributör/importör (som jag märkte i alla fall). Och jag såg inte till någon lansering av något nytt svenskt varumärke, möjligen med undantag av att Spendrups' experimentbryggeri Gotlands Bryggeri verkar få en högre profil.

De mindre bryggerierna hade som vanligt gjort några nya öl som serverades på mässan En del var riktigt bra, andra hade… kanske en bit kvar. Sedan får man se vilka av dessa som kommer ut till krog och Systembolag till slut. Dock var det flera av de svenska småbryggerierna som inte presenterade något nytt alls. Ett tidens tecken?

Ytterligare en anti-nyhet var att det var – jämfört med tidigare år – väldigt mycket färre julöl i montrarna. Bryggs de senare än förut?

Nå, lite mer om enskilda öl och vad jag snappade upp kommer under de närmsta dagarna.

6 kommentarer:

  1. Det verkar som om jag inte missar allt för mycket då jag uteblir från festivalen i år.

    Kul artikel om dig i NT btw.

    SvaraRadera
  2. Trevlig spaning, har du någon teori om vad som orsakar denna avvaktan?
    I övrigt tänkte jag också på att det inte var mycket julöl på plats.

    SvaraRadera
  3. @Johan: Tja, lågkonjunkturen?

    SvaraRadera
  4. Killarna i Butte Creek-montern sade att dom var helt nya som importörer i alla fall. Jag vinkade till dig, förresten, men du vinkade inte tillbaka. Snyft.

    SvaraRadera
  5. Tror att många små bryggerier går för full kapacitet (ständiga problem med fulla tankar :) ) så kan man bara inte göra något nytt bara för det är mässa...grund sortimentet är det som ger pengar i kassan...och kan du inte leverera det som ska finnas på Systembolaget då är det kört...den bästa julölen fanns ialla fall Mysingen...

    SvaraRadera
  6. Jag tror mycket har med ekonomi att göra. Många hantverksmässiga bryggare har byggt upp en relativt bra produktportfölj av drycker. Men för att få till positiva siffror krävs åtminstone några storsäljare som återfinns i någon av de lägre modulerna på systembolaget, vilket kräver ofantligt mycket arbete att uppnå.

    Vad gäller julölen var mitt intryck från mässan att de flesta nu brygger/lagrar den för fullt, då man antingen inte haft plats i tankarna innan eller helt enkelt kört produktionen på maxfart hela sommaren.

    SvaraRadera