2008-06-15

Lite modularitetslära

Många moduler... Foto Per G. Norén

Det här är en omskriven version av ett inlägg från 11 juni, sort tack till Martin för kompletteringar.

Systembolaget har delat upp sitt sortiment i olika "moduler", 10 till antalet. Utifrån dessa är det till största delen förutbestämt vilken butik som kommer att få vilken vara. Modulerna bygger på varandra, den minsta butiken som bara har BasSortimentet har 400 varor, sedan finns ett antal Tilläggsmoduler, har man BaS+T1+T2+T3+T4 är butiken uppe i 1.500 varor.
  • BaS - Finns i alla butiker. Markeras med blå färg i trycksaker och med A på webbplatsen.
  • T1 - T4 De moduler som växande på varandra finns i butiker
  • T5 - Finns normalt inte i butiker men kan beställas av alla
  • T6 - Finns i Vinkällarbutikerna, 360 flaskor eller fler. Kan beställas från andra butiker
  • T7 - Mindre än 360 flaskor. Får först beställas av Vinkällarbutikerna, därefter av andra butiker
  • T8 - Mycket exklusiva artiklar (en handfull flaskor). Tilldelas Vinkällarbutikerna. Kan inte beställas
  • T9 - "Det kompletterande sortimentet". Finns inte i någon butik, men kan beställas av alla. Inte nödvändigtvis jätte-exklusiva
Modulsystemet har ett par kryphål:

Ett lokalt sortiment av 50 artiklar som normalt skulle finnas i en högre modul eller i beställningssortimentet möjliggör att lokala specialiteter eller speciellt efterfrågade varor kan säljas i butiken.

Sedan 1 juni 2008 finns också lokala produkter, vilket innebär att lokalt tillverkade produkter som finns i beställningssortimentet får säljas från hyllan i den (ental) de tre fysiskt närmaste butiken.

Två gånger om året "tävlar" varorna i det fasta sortimentet med varandra och med de tillfälliga nyheterna, och resultatet där sådant som efterfrågan, systembolagets förtjänst, och tillgänglighet ger dem dess nya placering i modulsystemet.

Observera att de 10 första kommentarerna till det här inlägget är kommenterar en tidigare version.

11 kommentarer:

  1. Såhär är det:
    För att möjliggöra den centrala tilldelningen till butikerna delas sortimentet in i olika moduler – basmodul samt tilläggsmodul 1–9 (T1–T9). artiklar i modul T9 har ingen garanterad distribution men finns för beställning till kund från leverantörerna och från Systembolagets varudepå.

    Modulerna fördelas på Systembolagets drygt 400 butiker baserat på den enskilda butikens och områdets förutsättningar och försäljning, kundstruktur, antal butiker på orten
    samt ortens geografiska placering och storlek. Basmodulen finns i alla butiker, tilläggsmodul 1 (T1) i något färre och så vidare. Systembolagets minsta butiker har sortimentet i basmodul som innehåller drygt 400 artiklar. En stor butik har modulerna BaS–T4 som tillsammans innehåller när-
    mare 1 500 artiklar.

    Hur kommer det sig varför vissa varor hamnar på T4 när du står vid info-disken i din lokala butik och är sugen på den där ölen och du får höra att denna butik är bara T2 eller T3 och får jämt höra att den ölen du söker finns i "Ankeborg" några mil därifrån kanske som har tilläggsmodul 4

    För att kunna avgöra vilka artiklar som ska ligga i vilken modul konkurrerar artiklarna med varandra inom respektive segment genom erhållna poäng och därpå följande rankning. Poängberäkningen grundar sig på försäljnings volym, Systembolagets handelsmarginal och tillgänglighet för beställning hos leverantör. Artiklarna rankas utifrån denna poängberäkning. De högst rankade placeras i basmodulen, de följande i tilläggsmodul 1 (T1) och så vidare. Samtliga artiklar i det fasta sortimentet deltar i rankningen och har möjlighet att ta plats i
    modulerna. Artiklarnas utvärdering baseras sålunda på faktorer som speglar artiklarnas konsumentefterfrågan och effektivitet, vilket är en garanti för Systembolagets märkesneutralitet.
    Utvärderingen sker två gånger per år och det aktuella sortimentet gäller i sex månader.


    Kanske lika bra vi tar det om Fasta sortimentet och tillfälliga när vi är igång?

    Det fasta sortimentet tillgodoser efterfrågan hos majoriteten av Systembolagets kunder. Det finns en trygghet, kontinuitet och en långsiktighet i sortimentets sammansättning. För att säkra detta i den enskilda butiken tilldelas merparten av butikens sortiment centralt genom det så kal-
    lade modulsortimentet (BaS samt Tilläggsmodul 1–4).

    Tilldelningen sker på ett märkesneutralt sätt som baseras på konsumenternas efterfrågan. Därför använder Systembolaget den sortimentsmodell som beskrivits tidigare. Det är i modulsortimentet som den absoluta merparten av Systembolagets försäljning genereras. Det fasta sortimentet består även av ett antal artiklar som inte är obligatoriska i någon butik. Det kompletterande sortimentet, även kallat tilläggsmodul 9. Det säkerställer
    sortimentets bredd och djup, samt att sortimentet innehåller artiklar även för mindre kundgrupper.

    Det fasta sortimentet förnyas två gånger per år. Då utvärderas artiklarna och nyheter lanseras med syfte att antingen komplettera utbudet eller att utsätta artiklar med sämre relation mellan pris och kvalitet för konkurrens. Nyheter i det fasta sortimentet finns tillgängliga i tilldelade butiker under tolv månader. Efter nio månader utvärderas de för eventuell placering i det fasta sortimentet efter nyhetsperioden.

    Sedan finns ett sortiment som varje butik har som heter "Det lokala sortimentet" vilket betyder att varje butik har ett lokalt sortiment som innehåller 50 artiklar, så ifall en ökad efterfrågan finns efter en viss produkt så kan man ta in denna produkt även om den ska finnas på T4 eller någon annan tilläggsmodul om det inte råder brist på produkten.

    Från och med 1:a Juni så inkom Lokala Produkter på Systembolaget och det är ett sortimentet av lokalt tillverkade produkter och då menas det närmaste butik som gäller, men det har ju redan tagits upp här på denna utmärkta öl blogg.

    SvaraRadera
  2. "Från och med 1:a Juni så inkom Lokala Produkter på Systembolaget och det är ett sortimentet av lokalt tillverkade produkter och då menas det närmaste butik som gäller, men det har ju redan tagits upp här på denna utmärkta öl blogg."

    Så detta har redan börjat tas i bruk? Var kan jag då finna exempelvis Dugges här på SB i Göteborg?

    SvaraRadera
  3. Wow, vilken genomgång. Inte alla gånger ett inlägg får en sån utförlig kommentar!

    I övrigt så undrar jag samma som dempa, man blir ju Göteborgare till hösten och kan ju inge hänga på the Rover varje kväll... ;)

    SvaraRadera
  4. Dempa: Enligt brill står det såhär:

    2008-06-03

    Dugges i lokal SB-butik i Mölndal

    Tack vare Systembolagets nya regler kommer man att kunna köpa Dugges produkter som finns i beställningssortimentet direkt från hyllan på det lokala Systembolaget i Mölndal!

    I dagsläget gäller det:
    Avenyn Ale
    Johannas Bästa
    Gustafs Finger
    Poseidon Porter
    Bältesspännaren (tillfälligt slut)
    Kals Stout (tillfälligt slut)

    SvaraRadera
  5. Jag ska nog skriva en ny text med martins text som faktagrund.

    SvaraRadera
  6. Martin: Stämmer tydligen!
    Var på första "Gothenburg beer festival" någonsin idag och snackade med "Cralle" från Ahle och han berättade att sedans 1'a juni finns hela Ahle's sortiment på Nödinges Systembolag, för den som är intresserad!

    SvaraRadera
  7. Inga Ahle-öl finns i butiken enligt hemsidan?

    ...

    Fast det gör ju inte Dugges i Mölndal heller.

    Hm hmhmmhmh.

    SvaraRadera
  8. Cralle själv sa att han personligen varit dit med lådorna med hela Ahle's sortiment, så nog ska de finnas där allt.

    Lite synd att man inte kan se dom på nätet faktiskt.

    SvaraRadera
  9. pilsnerrogge13 juni 2008 17:51

    Det är inte bara "lite synd" utan helt vansinnigt att man inte kan se på Systemfelbolagets sida var det finns lokala produkter i hyllorna.
    Om man som jag (och säkert många andra) inte har något lokalt bryggeri utan kanske måste åka några mil för att komma till något Bolag som kanske kan ha lokalt bryggd öl så vill man ju inte åka på vinst och förlust.
    Man kanske till och med vill göra en liten ölhandlarturné och åka runt till olika orter och fynda...men då bör man ju helst på förhand veta VAR ölen finns.

    SvaraRadera
  10. pilsnerrogge: Jag skickade ett påpekande till kundtjänst om det där, men har fortfarande inte fått något svar.

    SvaraRadera
  11. Lokalproducerat tillhör ju beställningssortimentet och syns därför inte normalt.
    Men på
    http://www.svenskaolframjandet.se/node/1969
    finns en del tips om hur man hittar beställningsvaror i butik.

    SvaraRadera